ZNP

E-seminarium “Dziecko jako świadek historii”

27 stycznia 2021 r. odbyło się e-seminarium „Dziecko jako świadek historii” w ramach 76. rocznicy wyzwolenia Niemieckiego Nazistowskiego Obozu Koncentracyjnego i Zagłady Auschwitz-Birkenau i Międzynarodowego Dnia Pamięci o Ofiarach Holokaustu. Seminarium online zorganizowały nauczycielskie związki z Izraela (ITU), Niemiec (GEW i VBE) oraz z Polski (ZNP).

Otwierając seminarium “Dziecko jako świadek historii” prezes ZNP Sławomir Broniarz przedstawił jego uczestnikom kronikę szkolną z lat 1933-1939 stworzoną przez żydowskie uczennice z Miejskiej Szkoły Powszechnej nr 15 im. Klementyny Tańskiej-Hoffmanowej, która znajdowała się w Krakowie przy ul. Miodowej, na Kazimierzu. Dziewczęta prowadziły ją od klasy 3. do 7.

– Dla mnie, nauczyciela, jest to wyjątkowe świadectwo konkretnej metody pedagogicznej i kultury szkolnej. Dziewczęta pisały kronikę ręcznie, widać jak rozwijają się ich umiejętności pisarskie – od prostych kilkuzdaniowych relacji z wydarzeń w szkole i klasie po własne, pisane z pobudek patriotycznych wiersze poświęcone marszałkowi Piłsudskiemu i odrodzonej Ojczyźnie-Polsce – mówił prezes ZNP.

W klasie, która prowadziła kronikę, uczyło się 50 dziewcząt, wojnę przeżyło jedynie 7. – Jesteśmy tu dzisiaj i będziemy za rok. Jesteśmy im to winni – mówił prezes Związku.

W seminarium wzięli udział również przedstawiciele niemieckich i izraelskich związków zawodowych.

– “Nigdy więcej”, żądanie, by Auschwitz się nie powtórzyło, jest naczelnym zadaniem edukacji. Nigdy więcej to motyw naszych związków zawodowych z Niemiec, Polski i Izraela – podkreśliła Marlis Tepe, przewodnicząca Niemieckiego Związku Edukacyjnego GEW.

Yaffa Ben David, sekretarz generalna Izraelskiego Związku Nauczycieli, przypomniała historię Janusza Korczaka, wybitnego pedagoga.

– To Korczak zainicjował działalność na rzecz praw dziecka – zauważyła Yaffa Ben David. – Dzięki poświęceniu i bohaterstwu w okresie okupacji niemieckiej Janusz Korczak stał się dla całego świata ważnym symbolem. Wierzył, że edukacja powinna się opierać na szacunku i miłości do dzieci. Wierzył w miłość i dialog. Uznawał świat wewnętrzny dziecka, a dzieciństwo uważał za istotną część życia. Uważał, że dziecku trzeba zapewnić swobodny rozwój – przypomniała.

Jadwiga Pinderska-Lech, kierownik Wydawnictwa Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau, przypomniała, że wśród 1,3 mln osób, które trafiły do Auschwitz, znajdowało się co najmniej 232 tys. dzieci. Liczba ta obejmuje 216 tys. dzieci żydowskich, 11 tys. romskich, 3 tys. polskich i ponad 1000 dzieci białoruskich, rosyjskich, ukraińskich i innych narodowości, jak chorwacka.

Pełna relacja z seminarium znajduje się na stronie Głosu Nauczycielskiego, polecamy!

PODZIĘKOWANIA

W imieniu organizatorów nauczycielskich związków z Izraela (ITU), Niemiec (GEW i VBE) oraz z Polski (ZNP) dziękujemy za udział w e-seminarium „DZIECKO JAKO ŚWIADEK HISTORII” zorganizowanym z okazji 76. rocznicy Wyzwolenia Niemieckiego Nazistowskiego Obozu Koncentracyjnego i Zagłady Auschwitz.

W seminarium udział wzięło 138 osób m.in. z Polski, Niemiec, Izraela, Czech, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Belgi, Holandii, Dani, Hiszpanii, USA, Rosji, Południowej Afryki. Mieliśmy okazję wysłuchać 14 znakomitych ekspertów i doświadczonych nauczycieli z Izraela, Niemiec i Polski.

Bardzo dziękujemy za wsparcie seminarium Fundacji im. Friedricha Eberta.

Od 8 lutego zapis naszego seminarium będzie dostępny on-line na naszych stronach internetowych dla tych koleżanek i kolegów, którzy ze względu na różnice czasowe lub obowiązki zawodowe nie mogli wziąć udziału w seminarium w czasie rzeczywistym. Zapis ten będzie dostępny w języku polskim, hebrajskim i niemieckim oraz z napisami angielskimi i polskimi.

Dziękujemy,

Organizatorzy

Podziel się na: