ZNP

Kancelaria Prezydenta RP: Mirosław Kozik złożył 13 tys. podpisów pod petycją ws. zawetowania lex Czarnek

Mirosław Kozik, nauczyciel z Pszczyny i przewodniczący Klubu Młodego Nauczyciela Okręgu Śląskiego ZNP złożył w czwartek, 8 grudnia 2022 r. w Kancelarii Prezydenta petycję o zawetowanie zmian w prawie oświatowym, pod którą w ciągu kilkunastu dni zebrał ponad 13 tys. podpisów.

– Ustawa lex Czarnek może cofnąć polską szkołę o dekady i na dekady. Uderzając w uczniów, nauczycieli i całe środowisko edukacyjne – podkreślił Kozik. – To kajdany otwartej szkoły – dodał.

Petycja do prezydenta Andrzeja Dudy dotyczy zawetowania lex Czarnek.  Według autora petycji „krytyczne głosy ekspertów, środowisk edukacyjnych, uczniów, nauczycieli, rodziców, samorządowców stanowią podstawę demokratycznych społeczności, aby żądać weta tej ustawy przez Prezydenta RP”.

„ (…)Jeżeli nie dojdzie do prezydenckiego weta, ustawa “Lex Czarnek 2.0″ wprowadzi:

– szkołę całkowicie sparaliżowaną biurokratycznymi decyzjami kuratora

– szkołę godzącą w swobody obywatelskie, otwartość i tolerancję

– szkołę, w której kreatywność, pomysły i możliwości uzależnione zostaną od urzędniczego podpisu”- ocenia autor petycji. Wg niego, lex Czarnek „doszczętnie sparaliżuje polską szkołę”.

https://znp.edu.pl/assets/uploads/2022/12/319127487_5701771219899774_554863100417745754_n-1.mp4

Zdaniem ZNP wejście w życie zapisów zawartych w tym projekcie doprowadzi do:

1) zmiany ustroju polskiego systemu oświaty i przywrócenie centralnego zarządzania oświatą (powrót do rozwiązań przed przekazaniem prowadzenia oświaty samorządowi terytorialnemu), a także stopniowego pozbawiania szkół autonomii;

2) zatrudniania w publicznych przedszkolach osób niebędących nauczycielami do prowadzenia wszystkich zajęć, a nie jak dotychczas wyłącznie zajęć rozwijających zainteresowania, a tym samym do likwidacji Karty Nauczyciela w tych placówkach i zatrudniania na podstawie Kodeksu pracy;

3) zawieszania nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora szkoły przed złożeniem wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego, w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa uczniów (wniosek złożony w tej sprawie przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest wiążący dla organu prowadzącego szkołę) – proponowany zapis budzi poważne zastrzeżenia odnośnie rzeczywistych intencji projektodawcy; podobne wątpliwości rodzą się w kontekście zmiany dotyczącej dokonywania oceny pracy dyrektora – ostateczna decyzja w sprawie ustalenia jego oceny pracy należy do nadzoru pedagogicznego;

4) urzędowej kontroli działalności stowarzyszeń i innych organizacji, a także sformalizowania procedur, co spowoduje nie tylko ograniczenie wspierania systemu oświaty przez te podmioty – w praktyce negatywna opinia kuratora oświaty oznacza zakaz prowadzenia działalności w szkole przez daną organizację, nawet w sytuacji gdy program zajęć zostanie pozytywnie zaopiniowany przez radę szkoły i radę rodziców; opinia rady szkoły i rady rodziców stanie się opinią bezskuteczną i bezprzedmiotową, co stanowi ograniczenie dotychczasowych kompetencji tych organów.

Podziel się na: