21 marca 2022 r. połączone Komisje Pedagogiczna i Ochrony Pracy Zarządu Głównego ZNP na nadzwyczajnym posiedzeniu analizowały realizację w obszarze oświaty i wychowania zapisów ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Niepokoją informacje napływające ze szkół i placówek oświatowych, które przyjęły do klas i oddziałów dzieci uchodźców.
Ze strony nauczycieli jest wola pomocy i wsparcia dla ukraińskich dzieci i uczniów. Są również oczekiwania konkretnych działań i decyzji ze strony rządu w postaci zwiększenia środków finansowych dla organów prowadzących, a także potrzeby przedstawienia systemowych rozwiązań. Dlatego 22 marca br. Związek wystąpił do ministra edukacji z wnioskiem o rozszerzenie składu Rady ds. Edukacji Uchodźców o przedstawicieli innych środowisk niż wskazanych przez MEiN, mających duży dorobek i doświadczenie w udzielaniu wsparcia uchodźcom oraz o partnerów społecznych, którymi są reprezentanci związków zawodowych. Problemów do rozwiązania jest wiele, począwszy od organizacyjnych po pracownicze.
LIST ZNP DO MEiN
Warszawa, 22 marca 2022 r.
Pan Przemysław Czarnek
Minister Edukacji i Nauki
Połączone Komisje: Pedagogiczna i Ochrony Pracy Zarządu Głównego ZNP na nadzwyczajnym posiedzeniu analizowały realizację w obszarze oświaty i wychowania zapisów ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, a także rozporządzenia MEiN z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy.
Niepokoją informacje napływające ze szkół i placówek oświatowych, które przyjęły do klas i oddziałów dzieci uchodźców. Ze strony nauczycieli jest wola pomocy i wsparcia dla ukraińskich dzieci i uczniów. Są również oczekiwania konkretnych działań i decyzji ze strony rządu w postaci zwiększenia środków finansowych dla organów prowadzących, a także potrzeby przedstawienia systemowych rozwiązań. Członkowie Komisji krytycznie ocenili fakt kierowania do poszczególnych klas uczniów ukraińskich nieznających języka polskiego. Fakt ten ma negatywny wpływ na edukację wszystkich uczniów, zarówno ukraińskich jak i polskich.
Związek Nauczycielstwa Polskiego za słuszne uważa zapewnienie ukraińskim uczniom miejsc w oddziałach przygotowawczych w celu nabycia umiejętności posługiwania się językiem polskim.
Ponadto, zwłaszcza uczniom klas starszych należy zapewnić – w porozumieniu z ukraińskim ministrem oświaty – naukę online.
Problemów do rozwiązania jest wiele, począwszy od organizacyjnych po pracownicze. Dlatego domagamy się rozszerzenia składu Rady ds. Edukacji Uchodźców o przedstawicieli innych środowisk niż wskazanych przez MEiN, mających duży dorobek i doświadczenie w udzielaniu wsparcia uchodźcom, oraz o partnerów społecznych, którymi są reprezentanci związków zawodowych. Edukacja jest wspólną sprawą nas wszystkich!
Z poważaniem,
Sławomir Broniarz /-/
Prezes ZNP