15 kwietnia: Ósmy dzień strajku
ZNP zaapelował po raz kolejny do rządu o niezwłoczne podjęcie rozmów o podwyżkach dla nauczycieli. Prezes ZNP mówi: Protestującym nauczycielom trudno przyjąć powtarzany przez niektórych przedstawicieli rządu argument o tym, że sytuacja budżetu „doszła do ściany”, a pieniędzy dla nauczycieli po prostu nie ma. Skoro w jeden weekend politycy PiS znaleźli ponad 40 mld zł na różnego rodzaju programy, to pieniądze na godne pensje.
Wg ZNP tylko część placówek, głównie przedszkoli, podjęło decyzję o przerwaniu strajku, ale zdecydowana większość szkół w poniedziałek kontynuowała protest. W niektórych gminach wywierane są też naciski na strajkujących, by przerwali akcję.
Strajkujący są wdzięczni za słowa otuchy i poparcia napływające z całego kraju, od różnych środowisk.
Ponad 5 mln zł – taką kwotę udało się dotąd zgromadzić na Funduszu Strajkowym nauczycieli. To wspaniały gest solidarności całego społeczeństwa wobec protestujących.
16 kwietnia: Dziewiąty dzień strajku
„Okrągły stół” w sprawie edukacji zbierze się po świętach wielkanocnych – w środę, czwartek lub piątek (tj. 24, 25 lub 26 kwietnia ) – informuje rano premier Mateusz Morawiecki. Zapowiedział, że będzie patronem „edukacyjnego okrągłego stołu”.
ZNP zwołuje posiedzenie Rady Dialogu Społecznego. ZNP: Wracamy do stołu rozmów w czwartek, 18 kwietnia o godz. 10.00. Chcemy rozmawiać wcześniej, bo strajk trwa tu i teraz!
Szczere i głębokie wsparcie dla tysięcy polskich nauczycieli, którzy w akcie desperacji – poprzez strajk – postanowili upomnieć się o godne życie” – wyraziło w specjalnej uchwale Prezydium Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.
EI stoi ramię w ramię z Wami, obok Was i popiera Was z całej siły! – mówi Dawid Edwards, sekretarz generalny Międzynarodówki Edukacyjnej (Education International, EI), zrzeszającej 400 związków zawodowych z 174 krajów (32 miliony związkowców).
17 kwietnia: Dziesiąty dzień strajku
Przed południem z warszawskiej dzielnicy Ochota wyszedł marsz pod MEN z poparciem dla nauczycieli. Przed siedzibą resortu edukacji zebrali się nauczyciele, przede wszystkim z liceów i techników. W samo południe w całej Polsce pracownicy wychodzili przed swoje miejsca pracy i robili sobie wspólne zdjęcie, które umieszczali w mediach społecznościowych. W ten sposób symbolicznie dołączyli do strajkujących.
Prezydent Andrzej Duda chce, by negocjacje płacowe toczyły się pod jego auspicjami w Belwederze, rząd jednak się na to nie zgadza. Jak powiedział Michał Dworczyk, szef Kancelarii Premiera, rozmowy “okrągłego stołu” nie odbędą się w Belwederze i nie w formule RDS.
Wieczorem w Warszawie odbędzie się za to koncert artystów dla nauczycieli! Warszawiacy i Artyści organizują dla nauczycieli koncert: Pokażmy Nauczycielom, że jesteśmy z nimi! Zagrają i zaśpiewają między innymi: Dr Misio, Organek, Marysia Sadowska, Kayah, Mika Urbaniak,Ula Dudziak, Vienio.
Na koncie funduszu strajkowego jest ponad 6,5 mln zł!
18 kwietnia: Jedenasty dzień strajku
Godzina 10.00: powrót do rozmów z rządem na wniosek ZNP.
Rząd w trakcie drugiego tygodnia strajku, proponuje strajkującym nauczycielom zwiększenie pensum o 2 godziny i proporcjonalne podniesienie pensji zasadniczej od września 2020 roku. Chodzi o wzrost średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego o 250 zł, czyli wzrost pensji zasadniczej o ok. 125 zł. Gdyby przeliczyć, ile nauczyciel zarabia za godzinę okaże się, że nowa propozycja rządu to obniżka, a nie podwyżka!
ZNP i FZZ składają nową propozycję, polegającą na rozłożeniu na raty 30% wzrostu wynagrodzenia zasadniczego w 2019 roku:
- 1.01: 5%
- 1.09: 9,6% oraz
- 1.10: 5%
- 1.11: 5%
- 1.12: 5%
Związek zaproponował także powołanie niezależnych mediatorów (profesorów B.Śliwerskiego i M.Konopczyńskiego), ale tę propozycję rząd odrzucił.
Godz. 17.00: premier Mateusz Morawiecki na konferencji prasowej ogłasza, że okrągły edukacyjny stół odbędzie się 26 kwietnia na Stadionie Narodowym, a rozmowy będą dotyczyły czterech obszarów (uczniowie, nauczyciele, jakość edukacji i nowoczesna szkoła).
Szef ZNP Sławomir Broniarz, komentując wystąpienie premiera rządu pyta, dlaczego premier nie rozmawiał dzisiaj ze strajkującymi nauczycielami oraz dlaczego w wymienionych obszarach nie pojawia się kwestia płac i nakładów na edukację.