 
							
												
						
13 listopada 2024 r. Związek Nauczycielstwa Polskiego zorganizował debatę wokół raportu „Młodzi nauczyciele odchodzą ze szkoły”.
– Warunki pracy nauczycieli wymagają zmian – mówił prezes ZNP Sławomir Broniarz, otwierając dyskusję poprzedzoną prezentacją wyników raportu. – Przedstawiliśmy ministerstwu edukacji konkretne propozycje rozwiązań.
Autorki raportu (dr Joanna Dobkowska, prof. Anna Zielińska, prof. Małgorzata Żytko) przedstawiają kluczowe czynniki motywujące do pozostania w zawodzie lub do jego porzucenia, wyodrębnione na podstawie badań przeprowadzonych w obszernej grupie młodych stażem nauczycieli pracujących w szkołach i przedszkolach w Warszawie.
Dlaczego młodzi nauczyciele odchodzą ze szkoły?
 Częściej zmianę zawodu rozważają nauczyciele, którzy mają już pewne doświadczenie w pracy w szkole i uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego.
 Częściej zmianę zawodu rozważają nauczyciele, którzy mają już pewne doświadczenie w pracy w szkole i uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego.
 Odejście ze szkoły biorą pod uwagę częściej ci nauczyciele, którzy wybrali zawód ze względu na motywację zewnętrzną.
 Odejście ze szkoły biorą pod uwagę częściej ci nauczyciele, którzy wybrali zawód ze względu na motywację zewnętrzną. 
 Wskazują jako przyczyny takiej decyzji: – niskie zarobki, – roszczeniowość rodziców połączoną z brakiem szacunku dla nauczyciela, – trudne warunki pracy, – nienormowany czas pracy i związane z nim zmęczenie.
 Wskazują jako przyczyny takiej decyzji: – niskie zarobki, – roszczeniowość rodziców połączoną z brakiem szacunku dla nauczyciela, – trudne warunki pracy, – nienormowany czas pracy i związane z nim zmęczenie.
 Uzyskują wyższe wyniki na skali wypalenia zawodowego.
 Uzyskują wyższe wyniki na skali wypalenia zawodowego. 
 Nauczyciele nie mają poczucia uznania społecznego.
 Nauczyciele nie mają poczucia uznania społecznego. 
 Nauczyciele są nadmiernie przeciążeni obowiązkami, w tym biurokratycznymi, i nie mają odpowiedniego wsparcia zawodowego i psychologicznego w miejscu pracy.
 Nauczyciele są nadmiernie przeciążeni obowiązkami, w tym biurokratycznymi, i nie mają odpowiedniego wsparcia zawodowego i psychologicznego w miejscu pracy.
Takie wyniki badań przeprowadzonych w Warszawie zaprezentowały podczas debaty ZNP autorki raportu z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytet Warszawski.
W debacie ZNP uczestniczyli także:
- Prezes ZNP Sławomir Broniarz
- Wiceministra Ministerstwo Edukacji Narodowej Paulina Piechna-Więckiewicz
- Wiceminister Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. Andrzej Szeptycki
- Nauczycielki ZNP Aneta Mastalerz i Anna Zając
- Dyskusję poprowadził dr Bartosz Rydliński.
 
				 
										