W ramach perspektywy finansowej 2021-2027 (fundusze europejskie – polityka spójności) procedowane są kolejne działania w Programie FERS na rzecz wsparcia edukacji. Na warsztatach zorganizowanych 20 kwietnia przez MEiN trwała dyskusja nad 7 fiszkami projektowymi:
- Przygotowanie kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych; Działanie 01.06: Edukacja włączająca;
- Popularyzacja zestawów narzędzi edukacyjnych oraz metod nauczania i uczenia się wspomagających rozwój kluczowych kompetencji uczniów, dostosowanych do potrzeb rynku pracy; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
- Przygotowanie rozwiązań wspierających proces kształcenia przyszłych i doskonalenia obecnych nauczycieli zawodu; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
- Konkurs z zakresu AI dla szkół ponadpodstawowych; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
- Opracowanie rozwiązań informatycznych wspierających cyfryzację organizacji egzaminów zewnętrznych; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
- Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników oraz opracowanie założeń do zaawansowanych technologicznie e-materiałów wspierających nowoczesne metody nauczania i uczenia się; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji.
- Utworzenie i upowszechnienie portalu infozawodowe.mein.gov.pl; Działanie: 01.04L Rozwój systemu edukacji.
18 kwietnia odbyło się posiedzenie Komisji Pedagogicznej ZNP, na którym omówiono powyższe projekty.
Nasza przedstawicielka Aleksandra Wąsik, członkini Komitetu Monitorującego FERS zgłosiła szereg pytań i uwag do zaproponowanych działań m.in.:
– czy wdrożenie systemu informatycznego dla poradni psychologiczno-pedagogicznych będzie oznaczało zwiększenie obowiązków nauczycieli w zakresie opisywania wdrożenia zaleceń? Zaproponowaliśmy też, aby system informatyczny ułatwił lub wyeliminował konieczność przygotowywanie IPET’ów;
– czy nauka języka ukraińskiego dla pracowników poradni będzie obowiązkową częścią projektu (takie zapisy przewidywała fiszka)? Zaproponowała, aby był to moduł dodatkowy z możliwością wyboru nauki także innych języków w zależności od potrzeb a diagnoza psychologiczno – pedagogiczna odbywała się przy wsparciu profesjonalnego tłumaczenia. Organizacje pozarządowe zaproponowały także naukę polskiego języka migowego.
Ponadto padła propozycja, aby partnerzy społeczni zostali aktywnie włączeni w proces przygotowania i konsultacji projektu skierowanego dla poradni i w ramach projektu przygotowywania studiów podyplomowych.
MEiN zgodziło się na wprowadzenie zmian w tym zgodnie z naszymi propozycjami. Uwzględniono też:
– wniosek o objęcie szkoleniami z AI (sztucznej inteligencji) nauczycieli ze szkół podstawowych i aby część szkoleń skupiała ich tematycznie zgodnie z nauczanymi przedmiotami, co będzie wartością dodaną i wpłynie na lepszą wymianę doświadczeń,
– włączenie do programu szkoleń Europejskiego Aktu o Sztucznej Inteligencji, który jest w fazie zatwierdzania przez Komisję Europejską,
– włączenie działań świadomościowych dla rodziców nt. szkół branżowych i ich stereotypowym postrzeganiem jako „gorszej” ścieżki edukacyjnej.
Pozostałe pytania dotyczyły charakteru studiów podyplomowych i wątpliwości związanych z uzyskiwaniem kwalifikacji pedagogicznych, portalu infozawodowe.mein.gov.pl, e-materiałów.
Zmienione fiszki projektowe będą podlegały głosowaniu przez Komitet Monitorujący FERS, który odbędzie się w dniach 16 – 17 maja.