24 kwietnia w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej została zorganizowana konferencja dotycząca zmian w odniesieniu do rewizji Krajowego Planu Odbudowy (KPO), w której wzięli udział przedstawiciele instytucji odpowiedzialnych za reformy i inwestycje, samorządów, partnerów społecznych oraz organizacji pozarządowych. Partnerów społecznych reprezentowała Aleksandra Wąsik, ekspertka ZNP. Rewizja jest związana z nowym programem REPowerEU, ale także z weryfikacją mającą na celu aktualizację działań i wskaźników, które zmniejszyły się z uwagi na inflację i zostały przesunięte w czasie.
Zmiany dotknęły też edukacji i dotyczą one:
– rezygnacji z darmowych sieci LAN w szkołach na rzecz opłat abonamentowych, które będzie pobierał NASK jako ich wykonawca;
Podczas konferencji nasza przedstawicielka negatywnie zaopiniowała te zmiany podobnie do korporacji samorządowych. Należy pamiętać, że we wrześniu uczniowie i uczennice klas czwartych otrzymają laptopy, które też będą sfinansowane w ramach KPO (tj. prefinansowane z środków krajowych w ramach PFR). Brakuje jednak planu włączenia tych urządzeń do procesu edukacyjnego, pomysłu na zmianę metod dydaktycznych a co najważniejsze infrastruktura w większości szkół nie pozwala na ich podłączenie do sieci wi-fi czy nawet do prądu (deklaracja 92 % badanych szkół zgodnie z badaniem Centrum Cyfrowy Dialog). Stąd niedopuszczalne jest, aby szkoły zostały objęte wspomnianymi opłatami.
– przeszkolenia 16 tysięcy do pełnienia funkcji Koordynatorów działań cyfrowych w szkołach;
W odniesieniu do tych zapisów zasadniczą kwestią jest trwałość tego rozwiązania po zakończeniu projektu. Brak też źródła finansowania i informacji kto będzie pracodawcą dla tych osób? Ze wstępnych szacunków korporacji samorządowych będzie to koszt około 1 miliarda złotych.
Osoba, która miałaby pełnić funkcję koordynatora ma szeroki zakres zadań i musi posiadać szereg kompetencji, aby profesjonalnie wykonywać swoje obowiązki min.: „zadaniem koordynatorów cyfrowych będzie m.in. wspieranie nauczycieli przedmiotów nieinformatycznych w wykorzystaniu technologii cyfrowych w nauczaniu innych przedmiotów poprzez zarządzanie systemami informatycznymi w szkole, dbanie o prawidłowe funkcjonowanie sprzętu i oprogramowania informatycznego, dbanie o właściwy wizerunek szkoły w Internecie, diagnozowanie potrzeb nauczycieli pod kątem zapotrzebowania na sprzęt komputerowy i oprogramowanie czy wspieranie dyrektora szkoły w opracowaniu i realizacji programów rozwoju szkoły w zakresie wdrażania TIK zarówno w dydaktyce i organizacji pracy szkoły.”
Pytań i wątpliwości jest wiele i zostały one zgłoszone podczas konferencji, przygotowujemy też opinię i pytania w ramach konsultacji społecznych tego dokumentu, które będą trwały do 9 maja.