Sekretarz generalny Międzynarodówki Edukacyjnej o TON

David Edwards – sekretarz generalny Międzynarodówki Edukacyjnej (Education International) – mówi o fenomenie tajnego nauczania w okupowanej Polsce: Nawet w ekstremalnie trudnych warunkach można ocalić wartości, w które się wierzy, zachować pewną niezależność, nie ulec wrogiej sile, walczyć o równą i demokratyczną edukację dla tych, którzy mieli być wykluczeni z dostępu do oświaty i skazani na gorszą edukację. Tajne nauczanie pod egidą TON mogło rozwinąć się dzięki sile organizacyjnej związków zawodowych, w tym szczególnie Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Październik 2019 r. jest miesiącem pamięci o Tajnej Organizacji Nauczycielskiej. Pod tym kryptonimem 80 lat temu ZNP rozpoczął – w warunkach okupacji – tajne nauczanie dzieci i młodzieży oraz rozwinął podziemną działalność niepodległościową. Fenomen TON i niezwykła historia tajnego nauczania są znane także związkowcom z zaprzyjaźnionych z ZNP zagranicznych organizacji nauczycielskich. Artykuł o TON opublikował David Edwards – sekretarz generalny Międzynarodówki Edukacyjnej (Education International).

David Edwards przedstawia w swoim artykule szczególne warunki w jakich powstała i działała Tajna Organizacja Nauczycielska i zwraca uwagę, że był to dla Polaków nie tylko czas okupacji i niewoli, ale także masowej eksterminacji prowadzonej przez Niemców. Tajne nauczanie było zatem ważną formą walki (oprócz walki zbrojnej) z najeźdźcą, była to walka o ocalenie tożsamości narodowej. Tak samo niebezpieczna i wymagająca bohaterstwa jak walka zbrojna, lecz prowadzona przez cywili.

Autor zwraca również uwagę na fakt, że tajne nauczanie pod egidą TON mogło rozwinąć się dzięki sile organizacyjnej związków zawodowych, w tym szczególnie Związku Nauczycielstwa Polskiego, który przed wojną był największą organizacją nauczycielską, zrzeszał ponad 52 tys. nauczycieli i pracowników naukowych z blisko 90 tys. wszystkich pracujących w przedwojennej Polsce.

David Edwards pisze także o fenomenie i wyjątkowości tajnego nauczania, które było organizowane na ogromną skalę i było zjawiskiem niespotykanym w innych krajach okupowanej Europy. Dla autora tekstu historia TON jest także ważną lekcją dla dzisiejszych nauczycieli, z której wypływają kluczowe wnioski dla edukacji i demokracji. Bo dowodzi jak potężna jest siła edukacji, misji nauczycieli, tradycji i dumy z zawodu nauczyciela. Pokazuje, że nawet w ekstremalnie trudnych warunkach można ocalić wartości, w które się wierzy, zachować pewną niezależność, nie ulec wrogiej sile, walczyć o równą i demokratyczną edukację dla tych, którzy mieli być wykluczeni z dostępu do oświaty i skazani na gorszą edukację.

Artykuł Davida Edwardsa powstał na podstawie publikacji „Głosu Nauczycielskiego” i tekstów red. Witolda Salańskiego. W ten sposób Głos przyczynił się do upowszechnienia wiedzy o nieznanym szerzej na forum międzynarodowym aspekcie działalności Polskiego Państwa Podziemnego, czyli o TON i tajnym nauczaniu.

Artykuł ukazał się na łamach “Perspectives” – internetowego magazynu wydawanego przez Kanadyjską Federację Nauczycieli (Canadian Teachers’ Federation), zrzeszającą ponad 273 tys. nauczycieli w całej Kanadzie. David Edwards wywodzi się z działającego w USA związku zawodowego nauczycieli National Education Association. Obecnie jest sekretarzem generalnym Międzynarodówki Edukacyjnej, światowej federacji związków zawodowych zrzeszających 32 miliony nauczycieli i pracowników edukacji z 173 krajów.

Pisze o tym dziś „Głos Nauczycielski”.

Historia TON

Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

25.07.2024

Zaproszenie do składania ofert na usługi w ramach projektu „Dialog PLUS – wzmocnienie potencjału partnerów społecznych w procesie monitorowania i stanowienia prawa”

ZAPYTANIE OFERTOWE NR ZNP/02/2024/DP/4.3 W związku z realizacją projektu pn: „Dialog PLUS – wzmocnienie...

Czytaj więcej

23.07.2024

Zaproszenie do składania ofert na usługi szkoleniowe w ramach projektu „Dialog PLUS – wzmocnienie potencjału partnerów społecznych w procesie monitorowania i stanowienia prawa”

ZAPYTANIE OFERTOWE NR ZNP/01/2024/DP/4.3 W związku z realizacją projektu pn: „Dialog PLUS – wzmocnienie...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY

27.05.2024

Nauczyciel Roku 2024 i Nauczyciel Jutr@. Można już zgłaszać kandydatów!
Czytaj więcej

13.12.2022

Edukacja jest najważniejsza – nasze rekomendacje
Czytaj więcej

25.07.2024

Zaproszenie do składania ofert na usługi w ramach projektu „Dialog PLUS – wzmocnienie potencjału partnerów społecznych w procesie monitorowania i stanowienia prawa”
Czytaj więcej

23.07.2024

Zaproszenie do składania ofert na usługi szkoleniowe w ramach projektu „Dialog PLUS – wzmocnienie potencjału partnerów społecznych w procesie monitorowania i stanowienia prawa”
Czytaj więcej

18.07.2024

Nauczyciele klas I-III otrzymają laptopy. Wnioskował o to ZNP!
Czytaj więcej

17.07.2024

VIDEO: Pierwsze spotkanie grupy roboczej ds. kwalifikacji, kształcenia i doskonalenia nauczycieli
Czytaj więcej

17.07.2024

VIDEO: Pierwsze spotkanie grupy roboczej ds. awansu i oceny pracy nauczycieli
Czytaj więcej