Sekretarz generalny Międzynarodówki Edukacyjnej o TON

David Edwards – sekretarz generalny Międzynarodówki Edukacyjnej (Education International) – mówi o fenomenie tajnego nauczania w okupowanej Polsce: Nawet w ekstremalnie trudnych warunkach można ocalić wartości, w które się wierzy, zachować pewną niezależność, nie ulec wrogiej sile, walczyć o równą i demokratyczną edukację dla tych, którzy mieli być wykluczeni z dostępu do oświaty i skazani na gorszą edukację. Tajne nauczanie pod egidą TON mogło rozwinąć się dzięki sile organizacyjnej związków zawodowych, w tym szczególnie Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Październik 2019 r. jest miesiącem pamięci o Tajnej Organizacji Nauczycielskiej. Pod tym kryptonimem 80 lat temu ZNP rozpoczął – w warunkach okupacji – tajne nauczanie dzieci i młodzieży oraz rozwinął podziemną działalność niepodległościową. Fenomen TON i niezwykła historia tajnego nauczania są znane także związkowcom z zaprzyjaźnionych z ZNP zagranicznych organizacji nauczycielskich. Artykuł o TON opublikował David Edwards – sekretarz generalny Międzynarodówki Edukacyjnej (Education International).

David Edwards przedstawia w swoim artykule szczególne warunki w jakich powstała i działała Tajna Organizacja Nauczycielska i zwraca uwagę, że był to dla Polaków nie tylko czas okupacji i niewoli, ale także masowej eksterminacji prowadzonej przez Niemców. Tajne nauczanie było zatem ważną formą walki (oprócz walki zbrojnej) z najeźdźcą, była to walka o ocalenie tożsamości narodowej. Tak samo niebezpieczna i wymagająca bohaterstwa jak walka zbrojna, lecz prowadzona przez cywili.

Autor zwraca również uwagę na fakt, że tajne nauczanie pod egidą TON mogło rozwinąć się dzięki sile organizacyjnej związków zawodowych, w tym szczególnie Związku Nauczycielstwa Polskiego, który przed wojną był największą organizacją nauczycielską, zrzeszał ponad 52 tys. nauczycieli i pracowników naukowych z blisko 90 tys. wszystkich pracujących w przedwojennej Polsce.

David Edwards pisze także o fenomenie i wyjątkowości tajnego nauczania, które było organizowane na ogromną skalę i było zjawiskiem niespotykanym w innych krajach okupowanej Europy. Dla autora tekstu historia TON jest także ważną lekcją dla dzisiejszych nauczycieli, z której wypływają kluczowe wnioski dla edukacji i demokracji. Bo dowodzi jak potężna jest siła edukacji, misji nauczycieli, tradycji i dumy z zawodu nauczyciela. Pokazuje, że nawet w ekstremalnie trudnych warunkach można ocalić wartości, w które się wierzy, zachować pewną niezależność, nie ulec wrogiej sile, walczyć o równą i demokratyczną edukację dla tych, którzy mieli być wykluczeni z dostępu do oświaty i skazani na gorszą edukację.

Artykuł Davida Edwardsa powstał na podstawie publikacji „Głosu Nauczycielskiego” i tekstów red. Witolda Salańskiego. W ten sposób Głos przyczynił się do upowszechnienia wiedzy o nieznanym szerzej na forum międzynarodowym aspekcie działalności Polskiego Państwa Podziemnego, czyli o TON i tajnym nauczaniu.

Artykuł ukazał się na łamach “Perspectives” – internetowego magazynu wydawanego przez Kanadyjską Federację Nauczycieli (Canadian Teachers’ Federation), zrzeszającą ponad 273 tys. nauczycieli w całej Kanadzie. David Edwards wywodzi się z działającego w USA związku zawodowego nauczycieli National Education Association. Obecnie jest sekretarzem generalnym Międzynarodówki Edukacyjnej, światowej federacji związków zawodowych zrzeszających 32 miliony nauczycieli i pracowników edukacji z 173 krajów.

Pisze o tym dziś „Głos Nauczycielski”.

Historia TON

Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

09.05.2025

Wniosek ZNP do Premiera ws. podwyżek i obywatelskiej inicjatywy

Związek Nauczycielstwa Polskiego wystosował list do premiera Donalda Tuska LIST ZNP Warszawa, 7 maja 2025 r. Sz. P....

Czytaj więcej

07.05.2025

Godziny dostępności – ankieta ZNP

Zachęcamy nauczycieli i nauczycielki do udziału w anonimowej ankiecie ZNP nt. godzin dostępności, efektywności ich...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY