ZNP: Kumulacja roczników i nierówny dostęp do szkół są efektem reformy edukacji

Tegoroczni absolwenci szkół podstawowych i gimnazjów mają takie same marzenia, aspiracje i takie same prawa, jak ich młodsi i starsi koledzy. Mają konstytucyjne prawo do nauki. Domagamy się od rządu natychmiastowego rozwiązania problemu nierównego dostępu do szkół średnich.

Z powodu źle przygotowanej reformy edukacji absolwenci szkół podstawowych i gimnazjów – nawet ci najlepsi – nie dostali się do żadnej z wybranych szkół. Są poszkodowani. Nie zawinili.

To warunki naboru są nierówne, bo o miejsce w liceach i technikach ubiegają się dwa roczniki: w tym roku liczba uczniów starających się o miejsce w szkole średniej wzrosła z 360 tysięcy do ok. 720 tysięcy.

Problem związany z tegoroczną rekrutacją jest wynikiem wprowadzenia przez rząd niewłaściwych rozwiązań dotyczących likwidacji gimnazjów i reformy strukturalnej szkół.

Trzy lata temu alarmowaliśmy, że w roku 2019 nastąpi kumulacja roczników. Tymczasem ministerstwo edukacji problem ten bagatelizowało i nadal bagatelizuje, przerzucając odpowiedzialność na samorządy. Za reformę edukacji i jej negatywne konsekwencje odpowiada rząd.

Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

25.11.2024

Inicjatywa ZNP – Godne płace i wysoki prestiż nauczycieli

Po wypowiedzi Premiera Donalda Tuska podczas Zjazdu ZNP: Zobowiązuje się, że przyspieszymy prace nad projektem...

Czytaj więcej

25.11.2024

Uchwały i stanowiska 43. Zjazdu

Uchwała XLIII Krajowego Zjazdu Delegatów Związku Nauczycielstwa Polskiego w sprawie polityki edukacyjnej państwa...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY