Akademia Młodego Związkowca
Celem Akademii jest przygotowanie młodych członków i członkiń ZNP do
pełnienia funkcji liderów edukacyjnych i związkowych w swoich środowiskach.
Pierwsza edycja AMZ miała miejsce w 2016 roku a druga rozpoczęła się w
2017 r.
W ramach Akademii odbywają się m.in. warsztaty i szkolenia z
komunikacji, prowadzenia negocjacji z politykami i samorządowcami,
wystąpień publicznych i wystąpień przed kamerą, współpracy z mediami,
polityki oświatowej i społecznej, prawa, historii i osiągnięć ZNP, współpracy z
rodzicami, dobrych praktyk związkowych; a także seminaria, wizyty studyjne,
spotkania z ciekawymi i znanymi ludźmi. To prawdziwa kuźnia związkowych
kadr!
Młodzi nauczyciele o AMZ
Barbara Chyłka: Dużo pozytywnej energii i merytorycznej dyskusji na temat
roli nauczyciela i związkowca. Chciałbym, aby AMZ była miejscem
„wyławiania” talentów – prawdziwych liderów, społeczników, którzy chcą coś
zrobić i się rozwijać. Mam wiele pomysłów, jak zachęcić młodych do
wstępowania do związku, jak promować ZNP na Facebook’u i You Tubie. I
robię to z wielkim zapałem. Pokazujmy swoje kompetencje, umiejętności, ale
także swoją osobowość i prezentujmy się od jak najlepszej strony. Pokazujmy,
że jesteśmy profesjonalistami!
Julita Depta: Mamy nowe plany i chcemy je zrealizować. Po pierwsze
będziemy pracować na poprawą wizerunku związkowców, bo nie chcemy być
postrzegani tak, jak media nas kreują. Nasza siłą będą nasze kompetencje!
Maciej Sikut: Dziś w cenie jest profesjonalizm, a nie wiedza ogólna. Dlatego
mam nadzieję, że AMZ będzie kształcić kompetentnych związkowców. I oferować im potrzebne szkolenia, na przykład: jak rozmawiać i negocjować z przedstawicielami samorządów. Z badań antropologicznych wynika, że rodzimy się po to, by współpracować. W firmie każdy chce zrobić karierę i ludzie
konkurują ze sobą. Dlatego nie przekazują sobie informacji.
Ekspert radzi
Thomas Kehrbaum, odpowiedzialny za doradztwo i kształcenie młodych
członków niemieckiego związku IG Metall: Z punktu widzenia związkowców,
istotne jest dobre rozpoznanie sytuacji gospodarczej i finansowej, zdefiniowanie
aktorów na tej scenie i ich interesów. To stanowi podstawę do opracowania
strategii związku. Potrzebujemy dzisiaj innych kompetencji jako związkowcy,
które będą pomocne na co dzień: wiedzy na temat prawa i gospodarki,
umiejętności organizatorskich i aktywnego działania. To ostatnie polega przede
wszystkim na mówieniu, dyskutowaniu i przestawianiu różnych argumentów.
Musimy przekazywać nasze poglądy. Bo tylko jeżeli w coś wierzymy, działały
w określony sposób. Musimy też krytykować niesprawiedliwość. Aby to robić,
potrzebujemy wartości. Bez nich nie będziemy krytycznie patrzeć. Ważna jest
również odwaga, kiedy trzeba wstać i coś powiedzieć publicznie, negocjować z
szefem. To nie jest łatwe. Musimy mieć odwagę by poruszyć dany problem.
Odwaga pochodzi z naszej pozycji społecznej i tego, jakie mamy oparcie w
grupie. Te elementy są ze sobą powiązane. Łączy je umiejętność
komunikowania się. Dlatego takie ważne jest angażowanie się w działalność
związkową.
Polecamy
Deklaracja etyki zawodowej nauczycieli norweskich (w języku angielskim):
https://www.utdanningsforbundet.no/upload/1/L%C3%A6rerprof_etiske_plattfo
rm_a4_engelsk_31.10.12.pdf
Norweska platforma poświęcona etyce zawodowej nauczycieli:
https://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Profesjonsetikk