Projekty europejskie MEiN i uwzględnione uwagi ZNP

16 -17 maja odbyło się posiedzenie Komitetu Monitorującego Program Fundusze Europejskie Rozwój Społeczny (FERS) w ramach którego wdrażane są fundusze unijne m.in. na ogólnopolskie projekty edukacyjne.

Na warsztatach poprzedzających Komitet przedstawiciele MEiN zaprezentowali 7 fiszek projektowych, które zostały zaakceptowane przez KM:

  1. Przygotowanie kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych; Działanie 01.06: Edukacja włączająca;
  2. Popularyzacja zestawów narzędzi edukacyjnych oraz metod nauczania i uczenia się wspomagających rozwój kluczowych kompetencji uczniów, dostosowanych do potrzeb rynku pracy; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
  3. Przygotowanie rozwiązań wspierających proces kształcenia przyszłych i doskonalenia obecnych nauczycieli zawodu; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
  4. Konkurs z zakresu AI (sztucznej inteligencji) dla szkół ponadpodstawowych; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
  5. Opracowanie rozwiązań informatycznych wspierających cyfryzację organizacji egzaminów zewnętrznych; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
  6. Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników oraz opracowanie założeń do zaawansowanych technologicznie e-materiałów wspierających nowoczesne metody nauczania i uczenia się; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji.
  7. Utworzenie i upowszechnienie portalu infozawodowe.mein.gov.pl; Działanie 01.04L Rozwój systemu edukacji.

Nasza przedstawicielka w Komitecie Monitorującym Aleksandra Wąsik zgłosiła szereg uwag i pytań do powyższych projektów. Wśród najważniejszych uwzględnionych przez MEiN to:

  • Rezygnacja z obowiązkowego modułu w projektach, który zakładał naukę języka ukraińskiego przez psychologów z poradni psych.-ped. Na nasz wniosek to poradnie będą decydowały o tej kwestii i będzie to wynikać z ich potrzeb a do wyboru będą wszystkie języki obce włącznie z polskim językiem migowym. W naszej ocenie diagnoza psychologiczno- pedagogiczna w przypadku dzieci nie mówiących po polsku powinna odbywać się przy udziale profesjonalnych tłumaczy.
  • W projektach z edukacji zawodowej uwzględnione zostaną działania świadomościowe dla rodziców związane ze stereotypowym postrzeganiem tej ścieżki edukacyjnej.
  • Szkolenia z rozwiązań informatycznych wspierających edukację.
  • Uwzględnienie szkół podstawowych w projektach z zakresu sztucznej inteligencji (AI), tworzenie grup przedmiotowych dla nauczycieli biorących udział w szkoleniach a także uwzględnienie aktów prawnych dotyczących AI wydawanych na poziomie europejskim.

Prezentacja z KM:

https://znp.edu.pl/assets/uploads/2023/05/2.-Dzialanie-01.04_01.06-MEiN-prezentacja.pdf

Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

15.07.2024

16 i 17 lipca: Grupy robocze ds. awansu i kwalifikacji

16 lipca 2024 r. o godz. 13:00 odbędzie się pierwsze spotkanie grupy roboczej ds. awansu zawodowego i oceny pracy...

Czytaj więcej

15.07.2024

Związkowe abc: Informator dla oddziałów ZNP

„Związkowe abc” to nasz nowy program mentoringowo – szkoleniowy dla prezesów oddziałów i ognisk ZNP...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY

27.05.2024

Nauczyciel Roku 2024 i Nauczyciel Jutr@. Można już zgłaszać kandydatów!
Czytaj więcej

13.12.2022

Edukacja jest najważniejsza – nasze rekomendacje
Czytaj więcej

15.07.2024

16 i 17 lipca: Grupy robocze ds. awansu i kwalifikacji
Czytaj więcej

15.07.2024

Związkowe abc: Informator dla oddziałów ZNP
Czytaj więcej

10.07.2024

WYNAGRODZENIA: Sprawy wymagające pilnego uregulowania i konkretne propozycje ZNP
Czytaj więcej

08.07.2024

Wyższe stawki wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych
Czytaj więcej

08.07.2024

Program Opieki Medycznej dla Członków ZNP oraz Ich Rodzin
Czytaj więcej