16 -17 maja odbyło się posiedzenie Komitetu Monitorującego Program Fundusze Europejskie Rozwój Społeczny (FERS) w ramach którego wdrażane są fundusze unijne m.in. na ogólnopolskie projekty edukacyjne.
Na warsztatach poprzedzających Komitet przedstawiciele MEiN zaprezentowali 7 fiszek projektowych, które zostały zaakceptowane przez KM:
- Przygotowanie kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych; Działanie 01.06: Edukacja włączająca;
- Popularyzacja zestawów narzędzi edukacyjnych oraz metod nauczania i uczenia się wspomagających rozwój kluczowych kompetencji uczniów, dostosowanych do potrzeb rynku pracy; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
- Przygotowanie rozwiązań wspierających proces kształcenia przyszłych i doskonalenia obecnych nauczycieli zawodu; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
- Konkurs z zakresu AI (sztucznej inteligencji) dla szkół ponadpodstawowych; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
- Opracowanie rozwiązań informatycznych wspierających cyfryzację organizacji egzaminów zewnętrznych; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
- Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników oraz opracowanie założeń do zaawansowanych technologicznie e-materiałów wspierających nowoczesne metody nauczania i uczenia się; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji.
- Utworzenie i upowszechnienie portalu infozawodowe.mein.gov.pl; Działanie 01.04L Rozwój systemu edukacji.
Nasza przedstawicielka w Komitecie Monitorującym Aleksandra Wąsik zgłosiła szereg uwag i pytań do powyższych projektów. Wśród najważniejszych uwzględnionych przez MEiN to:
- Rezygnacja z obowiązkowego modułu w projektach, który zakładał naukę języka ukraińskiego przez psychologów z poradni psych.-ped. Na nasz wniosek to poradnie będą decydowały o tej kwestii i będzie to wynikać z ich potrzeb a do wyboru będą wszystkie języki obce włącznie z polskim językiem migowym. W naszej ocenie diagnoza psychologiczno- pedagogiczna w przypadku dzieci nie mówiących po polsku powinna odbywać się przy udziale profesjonalnych tłumaczy.
- W projektach z edukacji zawodowej uwzględnione zostaną działania świadomościowe dla rodziców związane ze stereotypowym postrzeganiem tej ścieżki edukacyjnej.
- Szkolenia z rozwiązań informatycznych wspierających edukację.
- Uwzględnienie szkół podstawowych w projektach z zakresu sztucznej inteligencji (AI), tworzenie grup przedmiotowych dla nauczycieli biorących udział w szkoleniach a także uwzględnienie aktów prawnych dotyczących AI wydawanych na poziomie europejskim.
Prezentacja z KM:
https://znp.edu.pl/assets/uploads/2023/05/2.-Dzialanie-01.04_01.06-MEiN-prezentacja.pdf