Projekty europejskie MEiN i uwzględnione uwagi ZNP

16 -17 maja odbyło się posiedzenie Komitetu Monitorującego Program Fundusze Europejskie Rozwój Społeczny (FERS) w ramach którego wdrażane są fundusze unijne m.in. na ogólnopolskie projekty edukacyjne.

Na warsztatach poprzedzających Komitet przedstawiciele MEiN zaprezentowali 7 fiszek projektowych, które zostały zaakceptowane przez KM:

  1. Przygotowanie kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych; Działanie 01.06: Edukacja włączająca;
  2. Popularyzacja zestawów narzędzi edukacyjnych oraz metod nauczania i uczenia się wspomagających rozwój kluczowych kompetencji uczniów, dostosowanych do potrzeb rynku pracy; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
  3. Przygotowanie rozwiązań wspierających proces kształcenia przyszłych i doskonalenia obecnych nauczycieli zawodu; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
  4. Konkurs z zakresu AI (sztucznej inteligencji) dla szkół ponadpodstawowych; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
  5. Opracowanie rozwiązań informatycznych wspierających cyfryzację organizacji egzaminów zewnętrznych; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
  6. Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników oraz opracowanie założeń do zaawansowanych technologicznie e-materiałów wspierających nowoczesne metody nauczania i uczenia się; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji.
  7. Utworzenie i upowszechnienie portalu infozawodowe.mein.gov.pl; Działanie 01.04L Rozwój systemu edukacji.

Nasza przedstawicielka w Komitecie Monitorującym Aleksandra Wąsik zgłosiła szereg uwag i pytań do powyższych projektów. Wśród najważniejszych uwzględnionych przez MEiN to:

  • Rezygnacja z obowiązkowego modułu w projektach, który zakładał naukę języka ukraińskiego przez psychologów z poradni psych.-ped. Na nasz wniosek to poradnie będą decydowały o tej kwestii i będzie to wynikać z ich potrzeb a do wyboru będą wszystkie języki obce włącznie z polskim językiem migowym. W naszej ocenie diagnoza psychologiczno- pedagogiczna w przypadku dzieci nie mówiących po polsku powinna odbywać się przy udziale profesjonalnych tłumaczy.
  • W projektach z edukacji zawodowej uwzględnione zostaną działania świadomościowe dla rodziców związane ze stereotypowym postrzeganiem tej ścieżki edukacyjnej.
  • Szkolenia z rozwiązań informatycznych wspierających edukację.
  • Uwzględnienie szkół podstawowych w projektach z zakresu sztucznej inteligencji (AI), tworzenie grup przedmiotowych dla nauczycieli biorących udział w szkoleniach a także uwzględnienie aktów prawnych dotyczących AI wydawanych na poziomie europejskim.

Prezentacja z KM:

https://znp.edu.pl/assets/uploads/2023/05/2.-Dzialanie-01.04_01.06-MEiN-prezentacja.pdf

Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

28.05.2025

MEN powoła grupę roboczą ds. godzin nadliczbowych

Ministerstwo Edukacji Narodowej zwołało Zespół ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli, który ma wypracować sposób...

Czytaj więcej

28.05.2025

Zaproszenie do składania ofert na usługi doradcze w zakresie badań społecznych -ZAPYTANIE OFERTOWE NR ZNP/02/2025/SIP/4.3

W związku z realizacją projektu pn: „Społeczny Inspektor Pracy SIP – gwarancją przestrzegania praw...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY