Projekty europejskie MEiN i uwzględnione uwagi ZNP

16 -17 maja odbyło się posiedzenie Komitetu Monitorującego Program Fundusze Europejskie Rozwój Społeczny (FERS) w ramach którego wdrażane są fundusze unijne m.in. na ogólnopolskie projekty edukacyjne.

Na warsztatach poprzedzających Komitet przedstawiciele MEiN zaprezentowali 7 fiszek projektowych, które zostały zaakceptowane przez KM:

  1. Przygotowanie kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych; Działanie 01.06: Edukacja włączająca;
  2. Popularyzacja zestawów narzędzi edukacyjnych oraz metod nauczania i uczenia się wspomagających rozwój kluczowych kompetencji uczniów, dostosowanych do potrzeb rynku pracy; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
  3. Przygotowanie rozwiązań wspierających proces kształcenia przyszłych i doskonalenia obecnych nauczycieli zawodu; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
  4. Konkurs z zakresu AI (sztucznej inteligencji) dla szkół ponadpodstawowych; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
  5. Opracowanie rozwiązań informatycznych wspierających cyfryzację organizacji egzaminów zewnętrznych; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji;
  6. Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników oraz opracowanie założeń do zaawansowanych technologicznie e-materiałów wspierających nowoczesne metody nauczania i uczenia się; Działanie 01.04: Rozwój systemu edukacji.
  7. Utworzenie i upowszechnienie portalu infozawodowe.mein.gov.pl; Działanie 01.04L Rozwój systemu edukacji.

Nasza przedstawicielka w Komitecie Monitorującym Aleksandra Wąsik zgłosiła szereg uwag i pytań do powyższych projektów. Wśród najważniejszych uwzględnionych przez MEiN to:

  • Rezygnacja z obowiązkowego modułu w projektach, który zakładał naukę języka ukraińskiego przez psychologów z poradni psych.-ped. Na nasz wniosek to poradnie będą decydowały o tej kwestii i będzie to wynikać z ich potrzeb a do wyboru będą wszystkie języki obce włącznie z polskim językiem migowym. W naszej ocenie diagnoza psychologiczno- pedagogiczna w przypadku dzieci nie mówiących po polsku powinna odbywać się przy udziale profesjonalnych tłumaczy.
  • W projektach z edukacji zawodowej uwzględnione zostaną działania świadomościowe dla rodziców związane ze stereotypowym postrzeganiem tej ścieżki edukacyjnej.
  • Szkolenia z rozwiązań informatycznych wspierających edukację.
  • Uwzględnienie szkół podstawowych w projektach z zakresu sztucznej inteligencji (AI), tworzenie grup przedmiotowych dla nauczycieli biorących udział w szkoleniach a także uwzględnienie aktów prawnych dotyczących AI wydawanych na poziomie europejskim.

Prezentacja z KM:

https://znp.edu.pl/assets/uploads/2023/05/2.-Dzialanie-01.04_01.06-MEiN-prezentacja.pdf

Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

26.04.2024

XXXIX Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju

27 kwietnia 2024 r. rozpoczynają się XXXIX Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju. Organizatorami wydarzenia są:...

Czytaj więcej

22.04.2024

Nauczyciele nie mogą być od wszystkiego – konferencja prasowa ZNP

– Chcemy zwrócić uwagę na nakładanie na nauczycieli kolejnych dodatkowych zadań, często wykraczających...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY

13.12.2022

Edukacja jest najważniejsza – nasze rekomendacje
Czytaj więcej

26.04.2024

XXXIX Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju
Czytaj więcej

22.04.2024

Nauczyciele nie mogą być od wszystkiego – konferencja prasowa ZNP
Czytaj więcej

19.04.2024

Rada ds. kobiet na rynku pracy z udziałem ZNP
Czytaj więcej

16.04.2024

Interwencja ZNP ws. skutków rezygnacji z nauczania przedmiotu historia i teraźniejszość
Czytaj więcej

15.04.2024

Postulaty ZNP do rewizji KPO – laptopy dla nauczycieli
Czytaj więcej