Projekty z zakresu edukacji finansowane z funduszy unijnych

W dniach 5- 6 czerwca odbyło się X posiedzenie Komitetu Monitorującego Programu Fundusze Europejskie Rozwój Społeczny (FERS), w którym OPZZ  i ZNP reprezentuje Aleksandra Wąsik.

Jednym z najważniejszych procedowanych projektów był ten, który będzie dotyczyć wsparcia edukacji dla uczennic i uczniów z Ukrainy.

Obecnie procedowany projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw będzie wprowadzał zasadę, zgodnie z którą dziecko obywatela Ukrainy, na które ubiega się on o świadczenia społeczne, musi realizować w Polsce obowiązek szkolny albo obowiązek nauki. Zgodnie z szacunkami MEN liczba uczennic i uczniów z Ukrainy zwiększy się o około 60 tys.

Wg stanu na dzień 15 maja 2024 r., w polskim systemie oświaty uczy się 142 467 uczniów i uczennic z Ukrainy a 69 tys. dzieci przebywających w Polsce uczy się w zdalnym systemie ukraińskim. Uczniowie korzystający z nauki zdalnej w ukraińskim systemie oświaty są niewidoczni dla systemu polskiego co może rodzić szereg problemów np. tych związanych z ich społecznym funkcjonowaniem. Ponadto Ukraina planuje zakończenie edukacji zdalnej.

Łączna wartość projektu to 116 256 626 EUR i są to środki, które pochodzą z przesunięć w innych działaniach finansowanych z funduszy europejskich. Nasza przedstawicielka zawnioskowała o działania wspierające nauczycieli w kontekście projektu ( wsparcie psychologiczne, wsparcie asystentów międzykulturowych, usługi tłumaczenia i inne), przygotowanie jasnego systemu dystrybucji tych środków i współpraca z organami prowadzącymi oraz rozpoczęcie konsultacji społecznych nt. zakresu wsparcia. W odpowiedzi na to Przedstawicielka MEN nakreśliła zakres tych działań, który w naszej ocenie odpowiada zgłoszonym potrzebom oraz zapowiedziała, że konsultacje potrwają do końca września, aby wszyscy interesariusze mogli w nich wziąć udział.

Pozostałe projekty z zakresu edukacji procedowane przez KM przez poszczególne instytucje:

  • NCBiR – projekt „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop-outu.”
  • CPE –„Zagraniczna mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego (VET2).”. Postulat ZNP dotyczył zwiększenia wsparcia dla szkół, który do tej pory nie korzystały z Programu Erasmus, ponieważ w obecnym systemie 90% środków jest przeznaczonych dla instytucji akredytowanych, które posiadają doświadczenie w realizacji tych działań. 
  • MZ – działania z zakresu psychiatrii ( w tym dla dzieci i młodzieży), które będą wdrażane w ramach FERS.
  • MFiPR – „Wsparcie rówieśnicze  w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży.”

Głównym celem projektu będzie opracowanie i przetestowanie w szkołach ponadpodstawowych metody wsparcia dla uczniów/uczennic w kryzysach psychicznych, opartej o wsparcie rówieśnicze, tzw. metodę peer support. Punktem wyjścia dla opracowania metody, która zostanie przetestowana w ramach projektu, będą doświadczenia z pierwszych pilotażowych działań krajowych wykorzystujących podejście peer support, a także doświadczenia dotyczące podobnych inicjatyw zagranicznych. Peer support jako model wsparcia jest stosowany w programach wdrażanych od lat poza Polską i może stanowić odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie wsparcia środowiskowego w obliczu pogłębiającego się kryzysu zdrowia psychicznego młodzieży. Jak wskazują eksperci wsparcie rówieśnicze jest formą nieprofesjonalnego niesienia pomocy i wykazuje się dużą skutecznością. W obliczu poważnego kryzysu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz trudności w organizacji skutecznej, instytucjonalnej, systemowej pomocy specjalistycznej należy sięgnąć po wszelkie dostępne formy wsparcia pozainstytucjonalnego. Programy wsparcia bazujące na naturalnych zasobach grupy rówieśniczej są skuteczną formą pomocy w sytuacjach kryzysowych. Postulat ZNP dotyczył włączenia do projektu profilaktyki w zakresie przeciwdziałania hejtowi, mowie nienawiści i propagowaniu praw dziecka wśród uczniów oraz zwrócenia szczególnej uwagi kwestiom poufności i prywatności w przypadku udzielania wsparcia.

  • MFiPR – „Adaptacja do wizyt stomatologicznych dla uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami.”,
  • MEN – projekt niekonkurencyjny IBE dot. kształcenia zawodowego na 5 poziomie PRK i konkurs na wsparcie poradni psychologiczno –pedagogicznych. Drugi projekt zakłada wsparcie w postaci grantów dla poradni psych.-ped., które będą mogły przeznaczyć na wyposażenie, narzędzia psychologiczne, szkolenia etc. Łączna wartość projektu to 83 mln 500 tys. zł.
  • NASK – “Klub cyfrowych możliwości” – Wsparcie dzieci w rozwijaniu umiejętności ICT poza zajęciami szkolnymi w tym organizacja warsztatów wakacyjno-feryjnych. Promocja projektu będzie miała miejsce na CodeWeek.
Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

21.06.2024

Grupa robocza ds. wynagrodzeń

26 czerwca 2024 r. o godz. 11:00 rozpocznie prace grupa robocza ds. wynagrodzeń nauczycieli, która działa w ramach...

Czytaj więcej

21.06.2024

Zakończenie zajęć dydaktycznych!

Podziel się...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY

27.05.2024

Nauczyciel Roku 2024 i Nauczyciel Jutr@. Można już zgłaszać kandydatów!
Czytaj więcej

13.12.2022

Edukacja jest najważniejsza – nasze rekomendacje
Czytaj więcej

21.06.2024

Grupa robocza ds. wynagrodzeń
Czytaj więcej

21.06.2024

Zakończenie zajęć dydaktycznych!
Czytaj więcej

20.06.2024

Komunikat ZNP po pierwszym posiedzeniu Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli
Czytaj więcej

20.06.2024

Video: Briefing ZNP po pierwszym posiedzeniu Zespołu ds. pragmatyki nauczycieli
Czytaj więcej

20.06.2024

Video: Briefing ZNP przed pierwszym posiedzeniem Zespołu ds. pragmatyki nauczycieli
Czytaj więcej