W dniach od 15 do 17 września br. przedstawicielki i przedstawiciele Związku Nauczycielstwa Polskiego brali udział w seminarium „Profesjonalne wsparcie początkujących nauczycieli” w Rydze. Wydarzenie to odbywało się w ramach projektu Erasmus+ „Rozwój systemu wsparcia dla początkujących nauczycieli” realizowanego wspólnie przez cztery związki zawodowe z Europu Środkowowschodniej:
- Polska: Związek Nauczycielstwa Polskiego,
- Łotwa: Łotewski Związek Zawodowy Pracowników Edukacji i Nauki (LIZDA),
- Litwa: Litewski Związek Zawodowy Pracowników Oświaty i Nauki (LESTU),
- Czechy: Czesko-Morawski Związek Zawodowy Pracowników Oświaty (ČMOS PŠ).
Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2021 – 2024, a jego efektami będzie:
- opracowanie systemu wsparcia dla początkujących nauczycieli w oparciu o ich potrzeby,
- stworzenie narzędzi wsparcia początkujących nauczycieli dla instytucji odpowiedzialnych za kształcenie, doskonalenia i zatrudnienie nauczycieli (samorządy prowadzące szkoły),
- opracowanie cyfrowego podręcznika dla początkujących nauczycieli obejmującego tematy dotyczące obowiązków i praw nauczyciela, dialogu społecznego, roli nauczycieli w przyszłości, umiejętności miękkich, środowiska pracy z technologiami cyfrowymi.
Planowane jest również przygotowanie zaleceń politycznych dotyczących systemu wsparcia dla początkujących nauczycieli na poziomie lokalnym, krajowym i unijnym oraz zaleceń dla poszczególnych krajów w języku angielskim i językach krajów uczestniczących w projekcie
Realizacji powyższych celów służyło spotkanie w Rydze, podczas którego umawiano m.in. zadania dla mentorów/ek, potrzeby początkujących nauczycieli/ek i zadania dla interesariuszy systemu edukacji w tym zakresie.
Przedstawicielki Związku Nauczycielstwa Polskiego rozpoczęły seminarium przeprowadzając część zapoznawczą (Katarzyna Bekier i Paulina Alagierska- Jeśman, Oddział ZNP w Pabianicach) a następnie uczestniczki i uczestnicy delegacji ZNP w czasie każdego dnia konferencji bardzo aktywnie angażowali się w przebieg wydarzenia tj. dyskusje i pracę w grupach roboczych (Elżbieta Markowska – Okręg Pomorski ZNP; Edyta Halicka – Oddział ZNP w Białymstoku; Marcin Domin – Oddział ZNP w Nowym Targu; Marta Humienna – Oddział ZNP w Toruniu). Przedstawili również swoje referaty podczas seminarium w zakresie:
- prezentacji ZNP i jego historii (Emilia Piekut, Okręg Pomorski ZNP),
- sytuacji nauczycieli w Polsce (Ewa Olszok, Oddział ZNP w Chorzowie),
- modelu mentoringu w Polsce (Dorota Obidniak, Biuro Zarządu Głównego ZNP),
- dialogu społecznego w Polsce i aktywności ZNP w tym zakresie (Krzysztof Stradomski, Biuro Zarządu Głównego ZNP).
Ważnym elementem seminarium była wyrażona ostatniego dnia seminarium deklaracja uczestniczek i uczestników, że po zakończeniu projektu istotna będzie ewaluacja działań wdrożeniowych podjęta w poszczególnych krajach a także dokooptowanie innych krajów regionu do działań, mających na celu wzmocnienie aktywności wspierających początkujących nauczycieli.