Seminarium „Profesjonalne wsparcie początkujących nauczycieli” w Rydze

W dniach od 15 do 17 września br. przedstawicielki i przedstawiciele Związku Nauczycielstwa Polskiego brali udział w seminarium „Profesjonalne wsparcie początkujących nauczycieli” w Rydze. Wydarzenie to odbywało się w ramach projektu Erasmus+ „Rozwój systemu wsparcia dla początkujących nauczycieli” realizowanego wspólnie przez cztery związki zawodowe z Europu Środkowowschodniej:

  • Polska: Związek Nauczycielstwa Polskiego,
  • Łotwa: Łotewski Związek Zawodowy Pracowników Edukacji i Nauki (LIZDA),
  • Litwa: Litewski Związek Zawodowy Pracowników Oświaty i Nauki (LESTU),
  • Czechy: Czesko-Morawski Związek Zawodowy Pracowników Oświaty (ČMOS PŠ).

Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2021 – 2024, a jego efektami będzie:

  • opracowanie systemu wsparcia dla początkujących nauczycieli w oparciu o ich potrzeby,
  • stworzenie narzędzi wsparcia początkujących nauczycieli dla instytucji odpowiedzialnych za kształcenie, doskonalenia i zatrudnienie nauczycieli (samorządy prowadzące szkoły),
  • opracowanie cyfrowego podręcznika dla początkujących nauczycieli obejmującego tematy dotyczące obowiązków i praw nauczyciela, dialogu społecznego, roli nauczycieli w przyszłości, umiejętności miękkich, środowiska pracy z technologiami cyfrowymi.

Planowane jest również przygotowanie zaleceń politycznych dotyczących systemu wsparcia dla początkujących nauczycieli na poziomie lokalnym, krajowym i unijnym oraz zaleceń dla poszczególnych krajów w języku angielskim i językach krajów uczestniczących w projekcie

Realizacji powyższych celów służyło spotkanie w Rydze, podczas którego umawiano m.in. zadania dla mentorów/ek, potrzeby początkujących nauczycieli/ek i zadania dla interesariuszy systemu edukacji w tym zakresie.

Przedstawicielki Związku Nauczycielstwa Polskiego rozpoczęły seminarium przeprowadzając część zapoznawczą (Katarzyna Bekier i Paulina Alagierska- Jeśman, Oddział ZNP w Pabianicach) a następnie uczestniczki i uczestnicy delegacji ZNP w czasie każdego dnia konferencji bardzo aktywnie angażowali się w przebieg wydarzenia tj. dyskusje i pracę w grupach roboczych (Elżbieta Markowska – Okręg Pomorski ZNP; Edyta Halicka – Oddział ZNP w Białymstoku; Marcin Domin – Oddział ZNP w Nowym Targu; Marta Humienna – Oddział ZNP w Toruniu). Przedstawili również swoje referaty podczas seminarium w zakresie:

  • prezentacji ZNP i jego historii (Emilia Piekut, Okręg Pomorski ZNP),
  • sytuacji nauczycieli w Polsce (Ewa Olszok, Oddział ZNP w Chorzowie),
  • modelu mentoringu w Polsce (Dorota Obidniak, Biuro Zarządu Głównego ZNP),
  • dialogu społecznego w Polsce i aktywności ZNP w tym zakresie (Krzysztof Stradomski, Biuro Zarządu Głównego ZNP).

Ważnym elementem seminarium była wyrażona ostatniego dnia seminarium deklaracja uczestniczek i uczestników, że po zakończeniu projektu istotna będzie ewaluacja działań wdrożeniowych podjęta w poszczególnych krajach a także dokooptowanie innych krajów regionu do działań, mających na celu wzmocnienie aktywności wspierających początkujących nauczycieli.

Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

12.12.2024

Wideo: Podsumowanie prac Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli w MEN

12 grudnia 2024 roku odbyło się w Ministerstwie Edukacji Narodowej podsumowanie półrocznej pracy Zespołu ds....

Czytaj więcej

11.12.2024

Briefing prasowy ZNP po podsumowaniu rozmów z MEN ws. pragmatyki zawodowej nauczycieli

W czwartek, 12 grudnia o godz. 11:00 rozpocznie się w Ministerstwie Edukacji Narodowej podsumowanie półrocznych prac...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY