Spotkanie z parlamentarzystami ws. płac nauczycieli

17 maja 2022 r. w siedzibie ZNP odbyło się spotkanie przedstawicieli Związku z posłami i posłankami zainteresowanymi działaniami na rzecz wzrostu wynagrodzeń nauczycieli.

W spotkaniu uczestniczyli:

  • Krystyna Szumilas (KO),
  • Agnieszka Dziemianowicz-Bąk (Lewica), Krzysztof Gawkowski (Lewica), Katarzyna Kretkowska (Lewica),
  • Hanna Gill-Piątek (Polska 2050).

Zaproszenie przyjęli także posłowie Klubu Parlamentarnego Koalicja Polska. Związek reprezentowali Sławomir Broniarz, prezes ZNP, Krzysztof Baszczyński wiceprezes ZG ZNP oraz Urszula Woźniak, członek ZG ZNP.

Spotkanie dotyczyło bieżących spraw nauczycieli i pracowników oświaty – spraw płacowych, kadrowych i emerytalnych.

Parlamentarzyści KO, Lewicy i Polski 250 dostrzegają problemy kadrowe w polskich szkołach i przedszkolach oraz zgadzają się, że płace nauczycieli powinny wzrosnąć (od maja br. płaca zasadnicza nauczycieli stażysty wynosi 3079 zł brutto).

Parlamentarzyści zadeklarowali działania na rzecz wzrostu płac w oświacie poprzez m.in. zgłaszanie poprawek poselskich w czasie obrad Parlamentu.

Tematem rozmów była także kwestia nauki języka niemieckiego jako języka mniejszości po zmianach wprowadzonych przez ministra edukacji Przemysława Czarnka. Rozporządzenie MEiN dotyczy tylko mniejszości niemieckiej i zmniejsza wymiar godzin nauki języka niemieckiego prowadzonej w formie dodatkowej dla uczniów należących do tej mniejszości z 3 do 1 godziny tygodniowo. Inne mniejszości nie zostały objęte zmianą. Nowe przepisy wejdą w życie z dniem 1 września 2022 r. Nowela rozporządzenia to pokłosie zmniejszenia w ustawie budżetowej na 2022 r. części oświatowej subwencji ogólnej dla samorządów.

Jest to rozwiązanie niekorzystne zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Podkreśla to m.in. Rzecznik Praw Obywatelskich. – Nie mogę zgodzić się na to, aby ograniczanie wydatków odbywało się kosztem społeczności lub grup, które i tak często doświadczają marginalizacji w różnych sferach życia społecznego czy kulturalnego, i do których wspierania instytucje państwowe są w sposób szczególny zobowiązane – komentował wcześniej sprawę RPO prof. Marcin Wiącek.

Podczas dzisiejszego spotkania podjęto wspólne ustalenie o wystąpieniu do Premiera RP z wnioskiem o wycofanie rozporządzenia ministra edukacji i nauki ws. godzin nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej w polskich szkołach.

Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

25.07.2024

Zaproszenie do składania ofert na usługi w ramach projektu „Dialog PLUS – wzmocnienie potencjału partnerów społecznych w procesie monitorowania i stanowienia prawa”

ZAPYTANIE OFERTOWE NR ZNP/02/2024/DP/4.3 W związku z realizacją projektu pn: „Dialog PLUS – wzmocnienie...

Czytaj więcej

23.07.2024

Zaproszenie do składania ofert na usługi szkoleniowe w ramach projektu „Dialog PLUS – wzmocnienie potencjału partnerów społecznych w procesie monitorowania i stanowienia prawa”

ZAPYTANIE OFERTOWE NR ZNP/01/2024/DP/4.3 W związku z realizacją projektu pn: „Dialog PLUS – wzmocnienie...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY

27.05.2024

Nauczyciel Roku 2024 i Nauczyciel Jutr@. Można już zgłaszać kandydatów!
Czytaj więcej

13.12.2022

Edukacja jest najważniejsza – nasze rekomendacje
Czytaj więcej

25.07.2024

Zaproszenie do składania ofert na usługi w ramach projektu „Dialog PLUS – wzmocnienie potencjału partnerów społecznych w procesie monitorowania i stanowienia prawa”
Czytaj więcej

23.07.2024

Zaproszenie do składania ofert na usługi szkoleniowe w ramach projektu „Dialog PLUS – wzmocnienie potencjału partnerów społecznych w procesie monitorowania i stanowienia prawa”
Czytaj więcej

18.07.2024

Nauczyciele klas I-III otrzymają laptopy. Wnioskował o to ZNP!
Czytaj więcej

17.07.2024

VIDEO: Pierwsze spotkanie grupy roboczej ds. kwalifikacji, kształcenia i doskonalenia nauczycieli
Czytaj więcej

17.07.2024

VIDEO: Pierwsze spotkanie grupy roboczej ds. awansu i oceny pracy nauczycieli
Czytaj więcej