Wywiad: Edukacja dla wszystkich

Z Katarzyną Bekier (ZNP), logopedką w Przedszkolu Miejskim nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi oraz Szkole Podstawowej nr 8 z Oddziałami Integracyjnymi w Pabianicach, rozmawia Głos Nauczycielski.

Czy bliska jest Pani idea edukacji włączającej?

– Tak, jest mi bliska. Uważam, że kiedy to możliwe, dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi powinny uczyć się ze swoimi zdrowymi rówieśnikami.

Co ma Pani na myśli, mówiąc: „Kiedy to możliwe”?

– Myślę o dzieciach, których stopień i rodzaj niepełnosprawności umożliwiają poradzenie sobie w klasie masowej. Zarówno w przedszkolu, jak i w szkole pracuję z dziećmi z niepełnosprawnościami, ale one są w klasach integracyjnych. A włączanie uczniów z niepełnosprawnościami do klas integracyjnych jest ściśle określone w przepisach: klasy są mniej liczne, dzieci z orzeczeniami może być maksymalnie pięcioro, jest nauczyciel wspomagający, wsparcie terapeutyczne itd. Tymczasem w obecnie dyskutowanym projekcie „Edukacja dla wszystkich” wiele się mówi o potrzebie włączania wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do szkół ogólnodostępnych, ale bardzo niewiele o tym, jak w praktyce miałoby to wyglądać. Kluczowe jest tu słowo „wszystkich”.

Cały wywiad jest w najnowszym numerze Głosu Nauczycielskiego (nr 11-12 z 17-24 marca br.).

EWYDANIE dostępne jest TUTAJ.

Polecamy także więcej artykułów na temat reformy edukacji włączającej w tym numerze Głosu:

  • Kolejna pseudoreforma za wszelką cenę. Nawet kosztem dzieci z niepełnosprawnościami
  • MEiN oferuje uczniom pomoc. Statystycznie – godzinę wsparcia dla co 50. dziecka
  • Mówimy o groźbie likwidacji naszych placówek, bo taki może być skutek realizacji pomysłu MEiN
  • Głos w debacie ZNP ,,Edukacja dla wszystkich – nauczanie włączające”
Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

27.02.2025

Związkowe ABC: Wyjaśnienie skutków uchwały Sądu Najwyższego ws. godzin nadliczbowych

“Wyjaśnienie skutków uchwały Sądu Najwyższego ws. godzin nadliczbowych nauczycieli” to materiał dla...

Czytaj więcej

27.02.2025

Sprostowanie dot. komunikatu MEW ws. utrwalonej linii orzecznicza Sądu Najwyższego

Nieprawdziwa jest rozpowszechniana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej informacja sugerująca, jakoby istniała...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY