,

Apel ZNP do premiera dot. bezpieczeństwa w przedszkolach i podstawówkach

W piątek, 16 października 2020 r. podczas konferencji prasowej Sławomir Broniarz, prezes ZNP zaapelował do premiera o:

– niezwłoczne podjęcie działań zwiększających bezpieczeństwo w przedszkolach, szkołach podstawowych i placówkach edukacyjnych oraz chroniących zdrowie i życie dzieci, uczniów, nauczycieli i pracowników oświaty w obecnej sytuacji epidemicznej. W świetle wczorajszych decyzji rządu ta grupa została całkowicie pominięta w działaniach osłonowych. Rząd nie zaproponował żadnych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo nauki i pracy w przedszkolach, szkołach podstawowych i placówkach edukacyjnych,

– wprowadzenie 20 rozwiązań, które rząd powinien zrealizować, ogłaszając przejście na zdalne i hybrydowe nauczanie.

LIST ZNP DO PREMIERA, Warszawa, 2020-10-16

Pan Mateusz Morawiecki

 Prezes Rady Ministrów RP

Szanowny Panie Premierze!

Wczorajsze zapowiedzi wprowadzenia nowych zasad funkcjonowania szkół średnich i uczelni tylko częściowo próbują rozwiązać istniejący problem związany z aktualną sytuacją epidemiczną po sześciu tygodniach od powrotu do stacjonarnej nauki w szkołach.

Propozycje rządu z 15 października br. nie zawierają żadnych rozwiązań chroniących życie    i zdrowie 4 milionów dzieci i uczniów oraz 400 tysięcy nauczycieli uczących się i pracujących w przedszkolach, szkołach podstawowych i innych placówkach edukacyjnych, a także ich rodzin i bliskich. W świetle wczorajszych decyzji rządu ta grupa została całkowicie pominięta w działaniach osłonowych. Rząd nie zaproponował żadnych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo nauki i pracy w przedszkolach, szkołach podstawowych i placówkach edukacyjnych. Nie zgadzamy się na takie narażanie dzieci, uczniów, nauczycieli i pracowników oświaty!

Szanowny Panie Premierze!

W wyniku reformy Anny Zalewskiej do szkół podstawowych trafiły dwa dodatkowe roczniki.  Zwiększenie liczebności uczniów w szkołach podstawowych pogorszyło warunki nauki i pracy w tych placówkach. Teraz, w obecnej sytuacji epidemicznej, niemożliwością jest zachowanie dystansu społecznego w tych placówkach, na korytarzach i w szatniach, do których uczęszcza 800, 900, czy nawet ponad 1000 uczniów.

Szanowny Panie Premierze!

Apelujemy do Pana o niezwłoczne podjęcie działań zwiększających bezpieczeństwo w przedszkolach, szkołach podstawowych i placówkach edukacyjnych oraz chroniących zdrowie i życie dzieci, uczniów, nauczycieli i pracowników oświaty w obecnej sytuacji epidemicznej!

Rząd, odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoich obywateli, nie może pozostawić bez żadnych działań osłonowych dzieci, uczniów, nauczycieli i pracowników oświaty codziennie spotykających się w przedszkolach, szkołach podstawowych i placówkach edukacyjnych!

Konkretne propozycje rozwiązań zaproponowaliśmy już pod koniec sierpnia w liście do Pana Premiera. Ponownie wnioskowaliśmy o ich wprowadzenie we wrześniu i październiku, a w ostatnich tygodniach szczególnie o rozszerzenie kompetencji dyrektora w celu umożliwienia przechodzenia szkoły na kształcenie zdalne lub hybrydowe.

Szanowny Panie Premierze!

Jednocześnie przesyłamy na Pana ręce 20 postulatów, które rząd powinien zrealizować, wprowadzając zdalne i hybrydowe nauczanie.

Uważamy, że rząd miał wystarczająco dużo czasu na przygotowanie szkół, nauczycieli i uczniów na konsekwencje wynikające z drugiej fali epidemii i odpowiednie wdrożenie rozwiązań umożliwiających prowadzenie zdalnego, hybrydowego nauczania po to, by uniknąć trudnej sytuacji, z którą (jako uczniowie, nauczyciele i rodzice) mieliśmy do czynienia wiosną.

Aby wprowadzić zdalne lub hybrydowe nauczanie rząd powinien podjąć konkretne działania. Te działania to:

  1. doposażenie placówek w niezbędny sprzęt komputerowy, aby umożliwić wypożyczenie komputerów/laptopów uczniom i nauczycielom i zapewnić im możliwość kształcenia;
  2. utworzenie kompleksowej platformy edukacyjnej do zdalnej komunikacji, na której zostaną zamieszczone wszystkie e-materiały dydaktyczne dla uczniów i nauczycieli oraz specjalistów wspierających dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Bezpłatna i jednolita w całym kraju platforma edukacyjna powinna zawierać m.in.:
  • e-zasoby do kształcenia dla wszystkich uczniów, dostosowane do wymogów podstawy programowej na każdym etapie edukacyjnym i z myślą o dzieciach o różnych potrzebach edukacyjnych,
  • materiały edukacyjne instytucji nauki i kultury,
  • narzędzia dla nauczycieli tworzących własne zasoby,
  • poradniki dla uczniów i rodziców: jak efektywnie  korzystać  z  e-zasobów i organizować naukę w domu,
  • szkolenia on-line dla nauczycieli o różnym poziomie zaawansowania,
  • platformy dla szkół integrujące pracę nauczycieli w danej placówce,
  • komunikator do prowadzenia wideokonferencji dla uczniów, nauczycieli i rodziców.
  1. zapewnienie dostępu do szybkiego i darmowego internetu wszystkim uczestnikom zdalnego kształcenia;
  2. modyfikacja podstawy programowej kształcenia dla wszystkich typów szkół poprzez dostosowanie jej do możliwości zdalnego kształcenia;
  3. opracowanie systemu wsparcia dla uczniów mających trudności w dostępie do kształcenia na odległość;
  4. kompleksowe wsparcie uczniów ze środowisk mniej zamożnych oraz uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
  5. zintegrowanie działań nauczycieli – specjalistów na rzecz dzieci, które pozostają pod ich opieką i wymagają stałego profesjonalnego wsparcia;
  6. zapewnienie nauczycielom realizującym zdalne nauczanie stałej profesjonalnej pomocy z zakresu zdalnego kształcenia;
  7. uregulowanie kwestii ponoszenia przez nauczycieli kosztów związanych z korzystaniem w pracy z własnego internetu i sprzętu komputerowego w związku z realizacją kształcenia na odległość;
  8. opracowanie sposobu dokumentowania pracy nauczycieli realizujących kształcenie na odległość w celu wyeliminowania nieprawidłowości związanych z ich wynagrodzeniem;
  9. stworzenie w salach lekcyjnych warunków umożliwiających prowadzenie lekcji zdalnych z klasy (wyposażenie klas w komputer, internet, kamerę);
  10. zapewnienie wsparcia technicznego i psychologicznego nauczycielom;
  11. zmniejszenie liczebności klas;
  12. rozszerzenie kompetencji dyrektora szkoły/placówki w kwestii podjęcia decyzji o czasowym nauczaniu w formie zdalnej lub hybrydowej (z pominięciem sanepidu);
  13. wprowadzenie automatycznego przechodzenia na nauczanie zdalne szkół w czerwonych strefach;
  14. zwiększenie nakładów finansowych na oświatę ze względu na rosnące koszty utrzymania szkół w okresie pandemii;
  15. doposażenie szkół w środki czystości i dezynfekcji;
  16. wyposażenie pracowników w sprzęt ochrony osobistej (maseczki z filtrem, przyłbice, przesłony z pleksi w miejscu pracy pracowników powyżej 60 r.ż. czy z problemami zdrowotnymi);
  17. wprowadzenie dostępu do bezpłatnych testów dla pracowników oświaty;
  18. wprowadzenie bezpłatnych szczepień przeciwko grypie dla pracowników oświaty.

Sławomir Broniarz /-/

Prezes ZNP

Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

12.12.2024

Wideo: Podsumowanie prac Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli w MEN

12 grudnia 2024 roku odbyło się w Ministerstwie Edukacji Narodowej podsumowanie półrocznej pracy Zespołu ds....

Czytaj więcej

11.12.2024

Briefing prasowy ZNP po podsumowaniu rozmów z MEN ws. pragmatyki zawodowej nauczycieli

W czwartek, 12 grudnia o godz. 11:00 rozpocznie się w Ministerstwie Edukacji Narodowej podsumowanie półrocznych prac...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY