Dyskusja o edukacji: Co może się zmienić po wyborach oraz Porozumienie na rzecz edukacji

9 października 2023 roku odbyła się w warszawskiej siedzibie ZNP dyskusja o edukacji: Co może się zmienić po wyborach? 

To dyskusja o edukacyjnych propozycjach komitetów wyborczych demokratycznej opozycji.

Dyskusja była transmitowana na facebookowym profilu ZNP. 

W panelu dyskusyjnym wzięli udział:

  • Agnieszka Dziemianowicz- Bąk (Nowa Lewica), kandydatka do Sejmu, Nowa Lewica 
  • Katarzyna Lubnauer (Nowoczesna), kandydatka do Sejmu, Koalicja Obywatelska oraz Krystyna Szumilas (PO), kandydatka do Sejmu, Koalicja Obywatelska 
  • Władysław Teofil Bartoszewski (PSL), kandydat do Sejmu, Trzecia Droga

Dyskusję moderował prezes ZNP Sławomir Broniarz. – Edukacja jest najważniejsza, bo dzięki niej zmienia się świat! – mówił prezes ZNP. – Dlatego chcemy rozmawiać o przyszłości edukacji w Polsce i zapytać, co można zmienić po wyborach 15 października:

  1. Jakie propozycje mają poszczególne komitety wyborcze demokratycznej opozycji w stosunku do nauczycieli i nauczycielek oraz pracowników oświaty. Co trzeba i należy zmienić, aby nauczyciele nie odchodzili z zawodu a młodzi chcieli pracować w przedszkolu, szkole, czy placówce? Co trzeba zrobić, by odbudować status zawodowy oraz prestiż nauczycieli i nauczycielek? 
  2. Co zrobić, by polska szkoła była nowoczesna i przyjazna? 
  3. Czy nauka powinna być traktowana jako inwestycja, czy jako koszt, jak jest obecnie?

Relacja z debaty na stronie Głosu Nauczycielskiego (kliknij TUTAJ).

– Rozpoczynając debatę mówiłem, że edukacja jest najważniejsza, bo dzięki niej zmienia się świat! – mówił prezes ZNP. – Chcemy edukacji: 

  • na miarę XXI, a nie XIX wieku z odchudzoną podstawą programową, 20-osobowymi klasami i wsparciem specjalistów 
  • edukacji dobrze i racjonalnie finansowanej, w tym realnej poprawy sytuacji materialnej nauczycieli 
  • edukacji z profesjonalną i dowartościowaną kadrą 
  • edukacji ukierunkowanej na kluczowe kompetencje, a nie szczegółowe wiadomości 
  • edukacji opartej na autonomii i samodzielności szkół, a nie centralnie sterowanej 
  • edukacji równych szans  

To są rekomendacje Miasteczka edukacyjnego, które działało pod hasłem „Edukacja jest najważniejsza” jesienią ubiegłego roku. 

– Nasze postulaty zostały ujęte w treści POROZUMIENIA NA RZECZ EDUKACJI.

Warszawa, 9 października 2023 r.

POROZUMIENIE NA RZECZ EDUKACJI

Związek Nauczycielstwa Polskiego i ugrupowania opozycji demokratycznej stwierdzają, że edukacja i nauka są naszym wspólnym dobrem. Chcemy dobrze funkcjonujących, autonomicznych szkół samorządowych, które kształcić będą uczniów w ścisłym powiązaniu z tempem i różnorodnością zmieniającej się rzeczywistości, otoczenia społecznego i gospodarczego naszego kraju.

Dla realizacji tych celów niezbędna jest odbudowa prestiżu zawodu nauczyciela i nauczyciela akademickiego zarówno w aspekcie społecznym, jak i materialnym.

Przedstawiciele ugrupowań opozycji demokratycznej deklarują realizację rekomendowanych przez Związek Nauczycielstwa Polskiego rozwiązań poprawiających sytuację uczniów, studentów, nauczycieli, nauczycieli akademickich oraz pracowników administracji i obsługi, poprzez zadbanie o:

  1. Realną poprawę sytuacji materialnej nauczycieli, w tym nauczycieli akademickich poprzez powiązanie systemu wynagradzania ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce
  2. Poprawę warunków pracy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych, odbiurokratyzowanie oświaty, modyfikację systemu oceny pracy oraz wyposażenie miejsc pracy nauczycieli
  3. Wzrost wynagrodzeń kadry naukowej uczelni i pracowników niebędących nauczycielami
  4. Dobre i racjonalne finansowanie edukacji poprzez wzrost i urealnienie nakładów budżetowych na edukację od przedszkoli po uczelnie wyższe
  5. Zmodyfikowanie podstawy programowej i uelastycznienie planów nauczania, by zapewnić równowagę między ilością wiedzy a umiejętnościami, kompetencjami i postawami, które szkoła XXI wieku powinna rozwijać
  6. Edukację opartą na autonomii i samodzielności szkół, bez politycznych wpływów, z możliwością współpracy z organizacjami społecznymi
  7. Edukację równych szans poprzez efektywne wsparcie dla uczniów i wychowanków oraz wprowadzenie zasady szkoły wsparcia i współpracy, a nie rywalizacji
  8. Podejmowanie decyzji w obszarze edukacji w oparciu o badania naukowców i ekspertów
  9. Prowadzenie rzeczywistego dialogu społecznego uwzględniającego stanowiska partnerów społecznych, w tym związków zawodowych działających w obszarze edukacji.

Ugrupowania opozycji demokratycznej

Związek Nauczycielstwa Polskiego

Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

12.12.2024

Wideo: Podsumowanie prac Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli w MEN

12 grudnia 2024 roku odbyło się w Ministerstwie Edukacji Narodowej podsumowanie półrocznej pracy Zespołu ds....

Czytaj więcej

11.12.2024

Briefing prasowy ZNP po podsumowaniu rozmów z MEN ws. pragmatyki zawodowej nauczycieli

W czwartek, 12 grudnia o godz. 11:00 rozpocznie się w Ministerstwie Edukacji Narodowej podsumowanie półrocznych prac...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY