Lex Czarnek w Sejmie

Już w lipcu apelowaliśmy do Prezydenta, Premiera i Parlamentarzystów o zaniechanie prac nad szkodliwym pakietem zmian „lex Czarnek”! Teraz projekt trafił do Sejmu.

Rządowy projekt ustawy zwiększającej uprawnienia kuratorów i wprowadzającej ręczne sterowanie oświatą idzie w Sejmie jak burza. Dostał numer 1812 i został skierowany do pierwszego czytania w sejmowych komisjach: Edukacji Nauki i Młodzieży oraz Obrony Narodowej. Co więcej na swojej  stronie Sejm informuje już nawet o terminie drugiego czytania i głosowania nad całością ustawy.

Obecne 43. posiedzenie Sejmu zaplanowane  do 2 grudnia będzie kontynuowane za tydzień. “Prezydium Sejmu, po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów, dokonało zmiany w terminarzu polegającej na kontynuacji 43. posiedzenia Sejmu w dniach 8 i 9 grudnia (środa – czwartek)” – podał Sejm. Więcej TUTAJ.

ZNP już w lipcu apelował do Prezydenta, Premiera i Parlamentarzystów o zaniechanie prac nad szkodliwym pakietem zmian „lex Czarnek”!

21 lipca 2021 r. wystosowany został List otwarty organizacji pozarządowych i edukacyjnych z wnioskiem o wstrzymanie niekorzystnych zmian w systemie edukacji planowanych przez Przemysława Czarnka, Ministra Edukacji i Nauki.

LIST OTWARTY

do Pana Prezydenta RP Andrzeja Dudy

Pana Premiera Mateusza Morawieckiego

Pań i Panów Parlamentarzystów

My, Obywatelki i Obywatele, apelujemy o wstrzymanie niekorzystnych zmian w systemie edukacji planowanych przez Przemysława Czarnka, Ministra Edukacji i Nauki.

Uważamy, że zmiany w ramach „lex Czarnek”:

  • są szkodliwe oraz niekorzystne dla uczniów i uczennic;
  • ograniczą autonomię szkół, dyrektorów oraz nauczycieli i nauczycielek,
  • marginalizują rolę rodziców,
  • pozbawią uczniów możliwości korzystania z wsparcia i doświadczenia organizacji pozarządowych,
  • obniżą status zawodowy nauczycieli,
  • pogłębią kryzys kadrowy w szkołach i przedszkolach,
  • podporządkowują szkoły oraz proces kształcenia kuratorom oświaty,
  • ograniczą rolę samorządów jako organów prowadzących szkoły,
  • prowadzą do centralizacji edukacji,
  • zmierzają w kierunku ideologizacji szkoły – podstaw programowych i całego procesu kształcenia.

W naszej ocenie, skutkiem zaproponowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki zmian będzie spadek jakości kształcenia. 

Jako przedstawicielki i przedstawiciele wspólnot lokalnych, samorządów miejskich oraz wiejskich, oświatowych związków zawodowych, kadry kierowniczej oświaty, nauczycieli i nauczycielek, organizacji społecznych, a także społeczności szkół publicznych i niepublicznych oraz jako rodzice i uczniowie stanowczo sprzeciwiamy się tym zmianom i apelujemy o zaniechanie prac nad całym pakietem zmian w edukacji pod hasłem „lex Czarnek”!

Edukacja jest naszym dobrem wspólnym. Edukacja publiczna jest również dobrem, które wszyscy współfinansujemy, a Obywatelki i Obywatele mają prawo do wyrażenia troski o edukację i oczekują, że będą mieli także wpływ na jej kształt.

My, Obywatelki i Obywatele:

– oczekujemy, że edukacja będzie przedmiotem wspólnej debaty,

– apelujemy o zaniechanie prac nad pakietem edukacyjnych zmian pod hasłem „lex Czarnek”.

Warszawa, 21 lipca 2021 roku

Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

11.12.2024

Briefing prasowy ZNP po podsumowaniu rozmów z MEN ws. pragmatyki zawodowej nauczycieli

W czwartek, 12 grudnia o godz. 11:00 rozpocznie się w Ministerstwie Edukacji Narodowej podsumowanie półrocznych prac...

Czytaj więcej

11.12.2024

Wideo: Drugie spotkanie grupy ds. odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli w MEN

10 grudnia 2024 r. w Ministerstwie Edukacji odbyło się drugie spotkanie grupy roboczej ds. odpowiedzialności...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY