• Aktualności
ZNP

ZWIĄZEK NAUCZYCIELSTWA POLSKIEGO

No Result
View All Result
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Projekty
  • Nasze Akcje
  • O Nas
    • Władze
    • Okręgi
    • Prezesi ZNP
    • Sekcje związkowe
      • Krajowa Sekcja EiR
      • Krajowa sekcja PAiO
    • Komisje problemowe
      • Komisja ds. Majątku i Działalności Gospodarczej
      • Komisja ds. Odznaczeń ZG ZNP
      • Komisja Kultury, Sportu i Turystyki ZG ZNP
      • Komisja Ochrony Pracy ZG ZNP
      • Komisja Organizacyjna ZG ZNP
      • Komisja Pedagogiczna ZG ZNP
    • CKMN
  • Do pobrania
    • Publikacje
    • Druki / formularze
    • Materiały graficzne
  • Dokumenty
    • Statut ZNP
    • Zarząd Główny ZNP
    • Prezydium ZG ZNP
    • Regulaminy
    • Rekomendacje
    • RODO
    • KSW ZNP 2019
  • Prawo
  • Oferty
    • Wynajem obiektu
    • Wynajem sal
    • Logostour
    • OUPiS
    • Głos Nauczycielski
  • Kontakt
  • ENG
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Projekty
  • Nasze Akcje
  • O Nas
    • Władze
    • Okręgi
    • Prezesi ZNP
    • Sekcje związkowe
      • Krajowa Sekcja EiR
      • Krajowa sekcja PAiO
    • Komisje problemowe
      • Komisja ds. Majątku i Działalności Gospodarczej
      • Komisja ds. Odznaczeń ZG ZNP
      • Komisja Kultury, Sportu i Turystyki ZG ZNP
      • Komisja Ochrony Pracy ZG ZNP
      • Komisja Organizacyjna ZG ZNP
      • Komisja Pedagogiczna ZG ZNP
    • CKMN
  • Do pobrania
    • Publikacje
    • Druki / formularze
    • Materiały graficzne
  • Dokumenty
    • Statut ZNP
    • Zarząd Główny ZNP
    • Prezydium ZG ZNP
    • Regulaminy
    • Rekomendacje
    • RODO
    • KSW ZNP 2019
  • Prawo
  • Oferty
    • Wynajem obiektu
    • Wynajem sal
    • Logostour
    • OUPiS
    • Głos Nauczycielski
  • Kontakt
  • ENG
No Result
View All Result
ZNP
No Result
View All Result
Strona główna Ogólne informacje

Nauczyciele mają prawo do uczenia zgodnie z podstawą programową

Październik 18, 2019
w Ogólne informacje
5
WYŚWIETLENIA
Share on FacebookShare on Twitter

Nauczyciele mają prawo do uczenia zgodnie z podstawą programową. Nawet więcej: jest to ich obowiązek, ponieważ podstawowym dokumentem w pracy nauczyciela jest podstawa programowa. Tymczasem w ramach nowej podstawy programowej z 2018 roku nauczyciele są zobowiązani do realizowania treści nauczania związanych z rozmnażaniem płciowym, dojrzewaniem, seksualnością człowieka i płodnością. Natomiast obowiązkiem dyrektora szkoły jest dbałość o to, aby ta podstawa była systematycznie, metodycznie i merytorycznie realizowana. Przypominamy o tym w kontekście toczącej się dyskusji o edukacji seksualnej. Podstawa programowa jest dokumentem, który wpływa na kształt wszelkich działań podejmowanych w szkole. Określa cele i treści nauczania w procesie dydaktycznym w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien mieć uczeń po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego. Dla nauczyciela podstawa programowa jest wyznacznikiem pracy dydaktycznej w danym przedmiocie.

Zgodnie z nową podstawą programową kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego, pięcioletniego technikum oraz dwuletniej branżowej szkoły II stopnia[1], celem kształcenia jest m.in. „rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów związanych z okresem dojrzewania, dorastania i wyborem drogi życiowej; umiejętność świadomego kreowania własnej osobowości” oraz „znajomość podstawowych zasad postępowania w sferze ludzkiej płciowości i płodności; kształtowanie postaw prozdrowotnych, prospołecznych i prorodzinnych”.

Nauczyciele są zobowiązani do realizowania następujących treści nauczania:

– zakresie przedmiotu biologia:

„Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:

1) przedstawia istotę rozmnażania płciowego;

2) przedstawia budowę i funkcje narządów układu rozrodczego męskiego i żeńskiego;

3) analizuje proces gametogenezy i wskazuje podobieństwa oraz różnice w przebiegu powstawania gamet męskich i żeńskich;

4) przedstawia przebieg cyklu menstruacyjnego, z uwzględnieniem działania hormonów przysadkowych i jajnikowych w jego regulacji;

5) przedstawia rolę syntetycznych hormonów (progesteronu i estrogenów) w regulacji cyklu menstruacyjnego;

6) przedstawia przebieg ciąży, z uwzględnieniem funkcji łożyska i błon płodowych; analizuje wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na przebieg ciąży; wyjaśnia istotę i znaczenie badań prenatalnych;

7) przedstawia wybrane choroby układu rozrodczego (rak szyjki macicy, rak jądra, rak jajnika, przerost gruczołu krokowego) oraz znaczenie ich wczesnej diagnostyki;

8) przedstawia wybrane choroby przenoszone drogą płciową (kiła, rzeżączka, chlamydioza, rzęsistkowica, zakażenia HPV, grzybice narządów płciowych) oraz sposoby ich profilaktyki;

9) przedstawia etapy ontogenezy, uwzględniając skutki wydłużającego się okresu starości;

– w zakresie przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie:

„Dojrzewanie. Uczeń:

1) rozpoznaje zmiany fizyczne i psychiczne; zróżnicowane, indywidualne tempo rozwoju;

2) rozumie i akceptuje kryteria dojrzałości biologicznej, psychicznej i społecznej;

3) zna podstawy higieny okresu dojrzewania; troszczy się o zdrowie: właściwe odżywianie, odpowiedni strój, sen i aktywność fizyczna;

4) rozumie, czym jest cielesność, płciowość, integracja seksualna;

5) wskazuje różnice w rozwoju psychoseksualnym dziewcząt i chłopców;

6) wyjaśnia, na czym polega identyfikacja z własną płcią;

7) zna zagrożenia okresu dojrzewania: uzależnienia chemiczne behawioralne, presja seksualna, pornografia, prostytucja nieletnich, ekshibicjonizm także w internecie;

8) omawia problemy wieku młodzieńczego i sposoby radzenia sobie z nimi;

9) rozumie, jak budowane są relacje międzyosobowe, wyjaśnia ich znaczenie w rozwoju społeczno-emocjonalnym; w tym: istota koleżeństwa i przyjaźni, sympatie młodzieńcze; pierwsze fascynacje, zakochanie, miłość, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca, empatia.

Seksualność człowieka. Uczeń:

1) określa pojęcia związane z seksualnością człowieka: męskość, kobiecość, miłość, małżeństwo, rodzicielstwo;

2) rozumie znaczenie odpowiedzialności w przeżywaniu własnej płciowości oraz budowaniu trwałych i szczęśliwych więzi;

3) określa główne funkcje płciowości: wyrażanie miłości, budowanie więzi i rodzicielstwo, wzajemna pomoc i uzupełnianie, integralna współpraca płci;

4) rozumie, na czym polega odpowiedzialność za sferę seksualną i prokreację;

5) wie, na czym polega macierzyństwo i ojcostwo, posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania układu rozrodczego człowieka;

6) rozumie związek pomiędzy aktywnością seksualną a miłością i odpowiedzialnością;

7) omawia problemy związane z przedmiotowym traktowaniem człowieka

w dziedzinie seksualnej;

8) rozumie, na czym polega prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa;

9) przedstawia przyczyny, skutki i profilaktykę przedwczesnej inicjacji seksualnej;

10) zna choroby przenoszone drogą płciową; rozumie ich specyfikę, rozwój i objawy; wie, jakie są drogi przenoszenia zakażenia, zna zasady profilaktyki.

Życie jako fundamentalna wartość. Uczeń:

1) rozumie potrzebę planowania dzietności rodziny;

2) rozumie potrzebę przygotowania kobiety i mężczyzny na poczęcie dziecka i wie, czym jest odpowiedzialne rodzicielstwo;

3) rozumie, czym jest opieka prekoncepcyjna i prenatalna;

4) ma szacunek dla ludzkiego życia od poczęcia do naturalnej śmierci;

5) rozumie, na czym polega gotowość członków rodziny na przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością – aspekt medyczny, psychologiczny, społeczny.

Płodność. Uczeń:

1) rozumie, że płodność jest wspólną sprawą mężczyzny i kobiety;

2) wyjaśnia fizjologię płodności i jej neurohormonalne uwarunkowania;

3) zna metody rozpoznawania płodności;

4) określa problemy niepłodności: rodzaje, przyczyny, skutki, profilaktyka i leczenie;

5) wie, czym jest ciąża i poród oraz przyjęcie dziecka jako nowego członka rodziny;

6) omawia antykoncepcję i wskazuje jej rodzaje i skutki w aspekcie medycznym, psychologicznym i moralnym.

[1] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia

Poprzedni wpis

Plakat

Następny wpis

Głos: Nauczyciel Roku 2019 - Zyta Czechowska

Powiązane Wpisy

XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju
Ogólne informacje

XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju

Kwiecień 21, 2021
Apel ZNP do MEiN o przesunięcie nowej formuły egzaminu ósmoklasisty
Ogólne informacje

Apel ZNP do MEiN o przesunięcie nowej formuły egzaminu ósmoklasisty

Kwiecień 21, 2021
Kampania: Nauczanie dla Planety
Ogólne informacje

Rozpoczął się Światowy Szczyt Edukacyjny i kampania Nauczanie dla Planety

Kwiecień 20, 2021
Kampania: Nauczanie dla Planety
Ogólne informacje

Apel ZNP, EI i EARTHDAY.ORG w ramach kampanii Nauczanie dla Planety

Kwiecień 20, 2021
Kampania: Nauczanie dla Planety
Ogólne informacje

Kampania: Nauczanie dla Planety

Kwiecień 19, 2021
Wniosek do MZ dot. bezpieczeństwa w przedszkolach
Ogólne informacje

Wniosek do MZ dot. bezpieczeństwa w przedszkolach

Kwiecień 16, 2021
Następny wpis
Głos: Nauczyciel Roku 2019 – Zyta Czechowska

Głos: Nauczyciel Roku 2019 - Zyta Czechowska

No Result
View All Result

Kategorie

  • Filmy
  • Ogólne informacje
  • ZNP w mediach

Najnowsze wpisy

  • XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju
  • Apel ZNP do MEiN o przesunięcie nowej formuły egzaminu ósmoklasisty
  • Rozpoczął się Światowy Szczyt Edukacyjny i kampania Nauczanie dla Planety
  • Apel ZNP, EI i EARTHDAY.ORG w ramach kampanii Nauczanie dla Planety
  • Kampania: Nauczanie dla Planety

Archiwa

  • Kwiecień 2021
  • Marzec 2021
  • Luty 2021
  • Styczeń 2021
  • Grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • Październik 2020
  • Wrzesień 2020
  • Sierpień 2020
  • Lipiec 2020
  • Czerwiec 2020
  • Maj 2020
  • Kwiecień 2020
  • Marzec 2020
  • Luty 2020
  • Styczeń 2020
  • Grudzień 2019
  • Listopad 2019
  • Październik 2019
  • Wrzesień 2019
  • Sierpień 2019
  • Lipiec 2019
  • Czerwiec 2019
  • Maj 2019
  • Kwiecień 2019
  • Marzec 2019
  • Luty 2019
  • Styczeń 2019
  • Grudzień 2018
  • Listopad 2018
  • Październik 2018
  • Wrzesień 2018
  • Sierpień 2018
  • Lipiec 2018
  • Czerwiec 2018
  • Maj 2018
  • Kwiecień 2018
  • Marzec 2018
  • Luty 2018
  • Styczeń 2018
  • Grudzień 2017
  • Listopad 2017
  • Październik 2017
  • Marzec 2017

Aktualności – Kategorie

  • Filmy (8)
  • Ogólne informacje (757)
  • ZNP w mediach (14)

Ważne linki

Wydarzenia
Nasze akcje
Projekty
Prawo
Galerie

Poprzednia wersja strony ZNP

Obserwuj nas

Bądź na bieżąco, śledź nasze profile w social mediach.

Najnowsze wpisy

  • XXXVI Nauczycielskie Dni Pamięci i Pokoju Kwiecień 21, 2021
  • Apel ZNP do MEiN o przesunięcie nowej formuły egzaminu ósmoklasisty Kwiecień 21, 2021
  • Strona Stworzona przez: Nextima Software House
  • Kontakt

© 2017 Związek Nauczycielstwa Polskiego.

No Result
View All Result
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Projekty
  • Nasze Akcje
  • O Nas
    • Władze
    • Okręgi
    • Prezesi ZNP
    • Sekcje związkowe
      • Krajowa Sekcja EiR
      • Krajowa sekcja PAiO
    • Komisje problemowe
      • Komisja ds. Majątku i Działalności Gospodarczej
      • Komisja ds. Odznaczeń ZG ZNP
      • Komisja Kultury, Sportu i Turystyki ZG ZNP
      • Komisja Ochrony Pracy ZG ZNP
      • Komisja Organizacyjna ZG ZNP
      • Komisja Pedagogiczna ZG ZNP
    • CKMN
  • Do pobrania
    • Publikacje
    • Druki / formularze
    • Materiały graficzne
  • Dokumenty
    • Statut ZNP
    • Zarząd Główny ZNP
    • Prezydium ZG ZNP
    • Regulaminy
    • Rekomendacje
    • RODO
    • KSW ZNP 2019
  • Prawo
  • Oferty
    • Wynajem obiektu
    • Wynajem sal
    • Logostour
    • OUPiS
    • Głos Nauczycielski
  • Kontakt
  • ENG

© 2017 Związek Nauczycielstwa Polskiego.

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In