,

Pikieta ZNP 1 września

Pikieta odbędzie się pod hasłem: “Lekcja obywatelska. Temat: Edukacja jest najważniejsza”!

Pikieta ZNP rozpocznie się w samo południe 1 września przed siedzibą Ministerstwa Edukacji i Nauki w Warszawie przy al. Szucha 25. Wezmą w niej udział także przedstawiciele rodziców i oświatowych organizacji społecznych oraz liderzy edukacyjni. 

Chcemy dobrej szkoły! Edukacja wymaga zmian, ale nie rewolucji!

Każdy może mieć inny powód, by protestować! My 1 września idziemy na pikietę, ponieważ:

✅ mamy rekordowo wysoką inflację i rekordowo niskie pensje – 3690 zł brutto dla początkującego nauczyciela

✅ państwo nie ceni nauczycieli. Dosłownie. Dzisiaj pensja początkującego jest tylko o 90 zł wyższa od płacy minimalnej

✅ kształcimy kadry, które przyczyniają się do rozwoju kraju, tymczasem uczelniom grozi zapaść kadrowa, bo niskie wynagrodzenia (5 zł powyżej minimalnej krajowej) nie przyciągają młodych zdolnych ludzi do pracy w zawodzie naukowca

✅ pogarszają się warunki nauki i pracy w oświacie, na polskich uczelniach i w placówkach badawczych

✅ brakuje nauczycieli a będzie gorzej, bo starzeje się obecna kadra

✅ mamy dość złych reform i ich skutków

✅ zależy nam na naszych uczniach i uczennicach oraz studentach i studentkach i wiemy, że edukacja jest najważniejsza, bo dzięki niej zmienia się świat

✅ chcemy edukacji na miarę XXI, a nie XIX wieku z odchudzoną podstawą programową, 20-osobowymi klasami i wsparciem specjalistów

✅ chcemy edukacji dobrze i racjonalnie finansowanej, w tym realnej poprawy sytuacji materialnej nauczycieli i pracowników, edukacji z profesjonalną i dowartościowaną kadrą

✅ chcemy edukacji ukierunkowanej na kluczowe kompetencje, a nie szczegółowe wiadomości, edukacji opartej na autonomii i samodzielności szkół, a nie centralnie sterowanej, edukacji równych szans

✅ „rządy, które pozwalają na pauperyzację nauczycielek i nauczycieli oraz obniżanie ich społecznego i zawodowego prestiżu, w bezpośredni sposób narażają na niebezpieczeństwo przyszłość swoich narodów”(„25 lekcji o edukacji i demokracji”)

Rekomendacje ZNP

To konkretne rozwiązania poprawiające sytuację dzieci, wychowanków, uczniów, studentów, nauczycieli oraz pracowników edukacji

Edukacja na miarę XXI, a nie XIX wieku

  • „odchudzenie” podstawy programowej,
  • indywidualizacja kształcenia w klasach do 20 uczniów,
  • darmowe podręczniki na wszystkich etapach edukacyjnych,
  • kształcenie kompetencji kluczowych,
  • wsparcie specjalistów – psychologów i pedagogów,
  • lekkie tornistry dla uczniów.

Edukacja dobrze i racjonalnie finansowana

  • wzrost i urealnienie nakładów budżetowych na edukację od przedszkoli po uczelnie wyższe,
  • prawne zagwarantowanie procentowego udziału wydatków na oświatę w stosunku do PKB na poziomie nie niższym niż 3 proc.,
  • realna poprawa sytuacji materialnej nauczycieli przez powiązanie systemu wynagradzania nauczycieli ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce,
  • finansowanie wynagrodzenia nauczycieli z budżetu państwa,
  • wzrost wynagrodzeń pracowników niebędących nauczycielami.

Edukacja z profesjonalną i dowartościowaną kadrą

  • dowartościowanie i docenienie kadry nauczycielskiej oraz pracowników edukacji,
  • systemowe wspieranie rozwoju profesjonalnego,
  • wprowadzenie radykalnej podwyżki nauczycielskich płac oraz mechanizmu gwarantującego ich regularny wzrost,
  • mniej biurokracji,
  • wyposażenie miejsc pracy nauczycieli,
  • poprawa warunków pracy,
  • modyfikacja systemu oceny pracy nauczycieli.

Edukacja ukierunkowana na kluczowe kompetencje, a nie szczegółowe wiadomości

  • kształcenie kompetencji kluczowych, w tym pracy zespołowej, krytycznego i twórczego myślenia, umiejętności rozwiązywania problemów;
  • ograniczenie tradycyjnych metod nauczania na rzecz sposobów pracy, które autentycznie angażują młodych ludzi – takich, które budzą pasje, zachęcają do stawiania pytań, badania i robienia rzeczy ważnych dla siebie i pożytecznych dla świata;
  • mądre korzystanie z nowych mediów i technologii

Edukacja oparta na autonomii i samodzielności szkół, a nie centralnie sterowana

  • samodzielność szkoły zamiast centralnego sterowania, więcej decyzji w rękach dyrekcji, nauczycieli i nauczycielek;
  • budowanie takich zespołów nauczycielskich, które wypracowują modele działania szkoły z uwzględnieniem potrzeb swoich uczniów i społeczności lokalnej;
  • przebudowa systemu nadzoru pedagogicznego – więcej doradztwa i wsparcia, mniej arbitralnej kontroli;
  • faktyczna swoboda stosowania przez nauczycieli w realizacji programu nauczania i metod nauczania,
  • współpraca z organizacjami społecznymi – korzystanie z ich wsparcia i zasobów.

 Edukacja równych szans

  • wsparcie dla dzieci z trudnościami i ze specjalnymi potrzebami,
  • przeciwdziałanie selekcji oraz segregacji uczennic i uczniów,
  • edukacja bez rankingów,
  • szkoła wsparcia i współpracy, a nie rywalizacji;
  • szkoła jako przyjazne miejsce z dobrym klimatem do nauki, dbanie o relacje nauczyciele – uczniowie – rodzice;
  • wsparcie edukacyjne i psychospołeczne dzieci; ograniczenie rywalizacji i nacisku na indywidualne sukcesy.

#pikieta #ZNP #EdukacjaJestNajważniejsza #protest #GodnaPłaca #szkoła #uczeń #nauczyciel #edu #pikietaZNP #1września #1wrzesnia #NowyRokSzkolny #RokSzkolny2023 #pierwszydzwonek

Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

20.11.2024

43. Krajowy Zjazd Delegatów ZNP

Od 21 do 23 listopada w Warszawie pod hasłem „Łączy nas edukacja!” potrwa 43. Krajowy Zjazd Delegatów ZNP....

Czytaj więcej

19.11.2024

Webinarium “Nauczycielu, dAI mi tę moc!”

“Nauczycielu, dAI mi tę moc!” to webinarium dla nauczycieli i nauczycielek zorganizowane przez #ZNP i AID...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY