Pikieta odbędzie się pod hasłem: “Lekcja obywatelska. Temat: Edukacja jest najważniejsza”!
Pikieta ZNP rozpocznie się w samo południe 1 września przed siedzibą Ministerstwa Edukacji i Nauki w Warszawie przy al. Szucha 25. Wezmą w niej udział także przedstawiciele rodziców i oświatowych organizacji społecznych oraz liderzy edukacyjni.
Chcemy dobrej szkoły! Edukacja wymaga zmian, ale nie rewolucji!
Każdy może mieć inny powód, by protestować! My 1 września idziemy na pikietę, ponieważ:
mamy rekordowo wysoką inflację i rekordowo niskie pensje – 3690 zł brutto dla początkującego nauczyciela
państwo nie ceni nauczycieli. Dosłownie. Dzisiaj pensja początkującego jest tylko o 90 zł wyższa od płacy minimalnej
kształcimy kadry, które przyczyniają się do rozwoju kraju, tymczasem uczelniom grozi zapaść kadrowa, bo niskie wynagrodzenia (5 zł powyżej minimalnej krajowej) nie przyciągają młodych zdolnych ludzi do pracy w zawodzie naukowca
pogarszają się warunki nauki i pracy w oświacie, na polskich uczelniach i w placówkach badawczych
brakuje nauczycieli a będzie gorzej, bo starzeje się obecna kadra
mamy dość złych reform i ich skutków
zależy nam na naszych uczniach i uczennicach oraz studentach i studentkach i wiemy, że edukacja jest najważniejsza, bo dzięki niej zmienia się świat
chcemy edukacji na miarę XXI, a nie XIX wieku z odchudzoną podstawą programową, 20-osobowymi klasami i wsparciem specjalistów
chcemy edukacji dobrze i racjonalnie finansowanej, w tym realnej poprawy sytuacji materialnej nauczycieli i pracowników, edukacji z profesjonalną i dowartościowaną kadrą
chcemy edukacji ukierunkowanej na kluczowe kompetencje, a nie szczegółowe wiadomości, edukacji opartej na autonomii i samodzielności szkół, a nie centralnie sterowanej, edukacji równych szans
„rządy, które pozwalają na pauperyzację nauczycielek i nauczycieli oraz obniżanie ich społecznego i zawodowego prestiżu, w bezpośredni sposób narażają na niebezpieczeństwo przyszłość swoich narodów”(„25 lekcji o edukacji i demokracji”)
Rekomendacje ZNP
To konkretne rozwiązania poprawiające sytuację dzieci, wychowanków, uczniów, studentów, nauczycieli oraz pracowników edukacji
Edukacja na miarę XXI, a nie XIX wieku
- „odchudzenie” podstawy programowej,
- indywidualizacja kształcenia w klasach do 20 uczniów,
- darmowe podręczniki na wszystkich etapach edukacyjnych,
- kształcenie kompetencji kluczowych,
- wsparcie specjalistów – psychologów i pedagogów,
- lekkie tornistry dla uczniów.
Edukacja dobrze i racjonalnie finansowana
- wzrost i urealnienie nakładów budżetowych na edukację od przedszkoli po uczelnie wyższe,
- prawne zagwarantowanie procentowego udziału wydatków na oświatę w stosunku do PKB na poziomie nie niższym niż 3 proc.,
- realna poprawa sytuacji materialnej nauczycieli przez powiązanie systemu wynagradzania nauczycieli ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce,
- finansowanie wynagrodzenia nauczycieli z budżetu państwa,
- wzrost wynagrodzeń pracowników niebędących nauczycielami.
Edukacja z profesjonalną i dowartościowaną kadrą
- dowartościowanie i docenienie kadry nauczycielskiej oraz pracowników edukacji,
- systemowe wspieranie rozwoju profesjonalnego,
- wprowadzenie radykalnej podwyżki nauczycielskich płac oraz mechanizmu gwarantującego ich regularny wzrost,
- mniej biurokracji,
- wyposażenie miejsc pracy nauczycieli,
- poprawa warunków pracy,
- modyfikacja systemu oceny pracy nauczycieli.
Edukacja ukierunkowana na kluczowe kompetencje, a nie szczegółowe wiadomości
- kształcenie kompetencji kluczowych, w tym pracy zespołowej, krytycznego i twórczego myślenia, umiejętności rozwiązywania problemów;
- ograniczenie tradycyjnych metod nauczania na rzecz sposobów pracy, które autentycznie angażują młodych ludzi – takich, które budzą pasje, zachęcają do stawiania pytań, badania i robienia rzeczy ważnych dla siebie i pożytecznych dla świata;
- mądre korzystanie z nowych mediów i technologii
Edukacja oparta na autonomii i samodzielności szkół, a nie centralnie sterowana
- samodzielność szkoły zamiast centralnego sterowania, więcej decyzji w rękach dyrekcji, nauczycieli i nauczycielek;
- budowanie takich zespołów nauczycielskich, które wypracowują modele działania szkoły z uwzględnieniem potrzeb swoich uczniów i społeczności lokalnej;
- przebudowa systemu nadzoru pedagogicznego – więcej doradztwa i wsparcia, mniej arbitralnej kontroli;
- faktyczna swoboda stosowania przez nauczycieli w realizacji programu nauczania i metod nauczania,
- współpraca z organizacjami społecznymi – korzystanie z ich wsparcia i zasobów.
Edukacja równych szans
- wsparcie dla dzieci z trudnościami i ze specjalnymi potrzebami,
- przeciwdziałanie selekcji oraz segregacji uczennic i uczniów,
- edukacja bez rankingów,
- szkoła wsparcia i współpracy, a nie rywalizacji;
- szkoła jako przyjazne miejsce z dobrym klimatem do nauki, dbanie o relacje nauczyciele – uczniowie – rodzice;
- wsparcie edukacyjne i psychospołeczne dzieci; ograniczenie rywalizacji i nacisku na indywidualne sukcesy.
#pikieta #ZNP #EdukacjaJestNajważniejsza #protest #GodnaPłaca #szkoła #uczeń #nauczyciel #edu #pikietaZNP #1września #1wrzesnia #NowyRokSzkolny #RokSzkolny2023 #pierwszydzwonek