,

Apel ZNP do premiera dot. bezpieczeństwa w przedszkolach i podstawówkach

W piątek, 16 października 2020 r. podczas konferencji prasowej Sławomir Broniarz, prezes ZNP zaapelował do premiera o:

– niezwłoczne podjęcie działań zwiększających bezpieczeństwo w przedszkolach, szkołach podstawowych i placówkach edukacyjnych oraz chroniących zdrowie i życie dzieci, uczniów, nauczycieli i pracowników oświaty w obecnej sytuacji epidemicznej. W świetle wczorajszych decyzji rządu ta grupa została całkowicie pominięta w działaniach osłonowych. Rząd nie zaproponował żadnych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo nauki i pracy w przedszkolach, szkołach podstawowych i placówkach edukacyjnych,

– wprowadzenie 20 rozwiązań, które rząd powinien zrealizować, ogłaszając przejście na zdalne i hybrydowe nauczanie.

LIST ZNP DO PREMIERA, Warszawa, 2020-10-16

Pan Mateusz Morawiecki

 Prezes Rady Ministrów RP

Szanowny Panie Premierze!

Wczorajsze zapowiedzi wprowadzenia nowych zasad funkcjonowania szkół średnich i uczelni tylko częściowo próbują rozwiązać istniejący problem związany z aktualną sytuacją epidemiczną po sześciu tygodniach od powrotu do stacjonarnej nauki w szkołach.

Propozycje rządu z 15 października br. nie zawierają żadnych rozwiązań chroniących życie    i zdrowie 4 milionów dzieci i uczniów oraz 400 tysięcy nauczycieli uczących się i pracujących w przedszkolach, szkołach podstawowych i innych placówkach edukacyjnych, a także ich rodzin i bliskich. W świetle wczorajszych decyzji rządu ta grupa została całkowicie pominięta w działaniach osłonowych. Rząd nie zaproponował żadnych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo nauki i pracy w przedszkolach, szkołach podstawowych i placówkach edukacyjnych. Nie zgadzamy się na takie narażanie dzieci, uczniów, nauczycieli i pracowników oświaty!

Szanowny Panie Premierze!

W wyniku reformy Anny Zalewskiej do szkół podstawowych trafiły dwa dodatkowe roczniki.  Zwiększenie liczebności uczniów w szkołach podstawowych pogorszyło warunki nauki i pracy w tych placówkach. Teraz, w obecnej sytuacji epidemicznej, niemożliwością jest zachowanie dystansu społecznego w tych placówkach, na korytarzach i w szatniach, do których uczęszcza 800, 900, czy nawet ponad 1000 uczniów.

Szanowny Panie Premierze!

Apelujemy do Pana o niezwłoczne podjęcie działań zwiększających bezpieczeństwo w przedszkolach, szkołach podstawowych i placówkach edukacyjnych oraz chroniących zdrowie i życie dzieci, uczniów, nauczycieli i pracowników oświaty w obecnej sytuacji epidemicznej!

Rząd, odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoich obywateli, nie może pozostawić bez żadnych działań osłonowych dzieci, uczniów, nauczycieli i pracowników oświaty codziennie spotykających się w przedszkolach, szkołach podstawowych i placówkach edukacyjnych!

Konkretne propozycje rozwiązań zaproponowaliśmy już pod koniec sierpnia w liście do Pana Premiera. Ponownie wnioskowaliśmy o ich wprowadzenie we wrześniu i październiku, a w ostatnich tygodniach szczególnie o rozszerzenie kompetencji dyrektora w celu umożliwienia przechodzenia szkoły na kształcenie zdalne lub hybrydowe.

Szanowny Panie Premierze!

Jednocześnie przesyłamy na Pana ręce 20 postulatów, które rząd powinien zrealizować, wprowadzając zdalne i hybrydowe nauczanie.

Uważamy, że rząd miał wystarczająco dużo czasu na przygotowanie szkół, nauczycieli i uczniów na konsekwencje wynikające z drugiej fali epidemii i odpowiednie wdrożenie rozwiązań umożliwiających prowadzenie zdalnego, hybrydowego nauczania po to, by uniknąć trudnej sytuacji, z którą (jako uczniowie, nauczyciele i rodzice) mieliśmy do czynienia wiosną.

Aby wprowadzić zdalne lub hybrydowe nauczanie rząd powinien podjąć konkretne działania. Te działania to:

  1. doposażenie placówek w niezbędny sprzęt komputerowy, aby umożliwić wypożyczenie komputerów/laptopów uczniom i nauczycielom i zapewnić im możliwość kształcenia;
  2. utworzenie kompleksowej platformy edukacyjnej do zdalnej komunikacji, na której zostaną zamieszczone wszystkie e-materiały dydaktyczne dla uczniów i nauczycieli oraz specjalistów wspierających dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Bezpłatna i jednolita w całym kraju platforma edukacyjna powinna zawierać m.in.:
  • e-zasoby do kształcenia dla wszystkich uczniów, dostosowane do wymogów podstawy programowej na każdym etapie edukacyjnym i z myślą o dzieciach o różnych potrzebach edukacyjnych,
  • materiały edukacyjne instytucji nauki i kultury,
  • narzędzia dla nauczycieli tworzących własne zasoby,
  • poradniki dla uczniów i rodziców: jak efektywnie  korzystać  z  e-zasobów i organizować naukę w domu,
  • szkolenia on-line dla nauczycieli o różnym poziomie zaawansowania,
  • platformy dla szkół integrujące pracę nauczycieli w danej placówce,
  • komunikator do prowadzenia wideokonferencji dla uczniów, nauczycieli i rodziców.
  1. zapewnienie dostępu do szybkiego i darmowego internetu wszystkim uczestnikom zdalnego kształcenia;
  2. modyfikacja podstawy programowej kształcenia dla wszystkich typów szkół poprzez dostosowanie jej do możliwości zdalnego kształcenia;
  3. opracowanie systemu wsparcia dla uczniów mających trudności w dostępie do kształcenia na odległość;
  4. kompleksowe wsparcie uczniów ze środowisk mniej zamożnych oraz uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
  5. zintegrowanie działań nauczycieli – specjalistów na rzecz dzieci, które pozostają pod ich opieką i wymagają stałego profesjonalnego wsparcia;
  6. zapewnienie nauczycielom realizującym zdalne nauczanie stałej profesjonalnej pomocy z zakresu zdalnego kształcenia;
  7. uregulowanie kwestii ponoszenia przez nauczycieli kosztów związanych z korzystaniem w pracy z własnego internetu i sprzętu komputerowego w związku z realizacją kształcenia na odległość;
  8. opracowanie sposobu dokumentowania pracy nauczycieli realizujących kształcenie na odległość w celu wyeliminowania nieprawidłowości związanych z ich wynagrodzeniem;
  9. stworzenie w salach lekcyjnych warunków umożliwiających prowadzenie lekcji zdalnych z klasy (wyposażenie klas w komputer, internet, kamerę);
  10. zapewnienie wsparcia technicznego i psychologicznego nauczycielom;
  11. zmniejszenie liczebności klas;
  12. rozszerzenie kompetencji dyrektora szkoły/placówki w kwestii podjęcia decyzji o czasowym nauczaniu w formie zdalnej lub hybrydowej (z pominięciem sanepidu);
  13. wprowadzenie automatycznego przechodzenia na nauczanie zdalne szkół w czerwonych strefach;
  14. zwiększenie nakładów finansowych na oświatę ze względu na rosnące koszty utrzymania szkół w okresie pandemii;
  15. doposażenie szkół w środki czystości i dezynfekcji;
  16. wyposażenie pracowników w sprzęt ochrony osobistej (maseczki z filtrem, przyłbice, przesłony z pleksi w miejscu pracy pracowników powyżej 60 r.ż. czy z problemami zdrowotnymi);
  17. wprowadzenie dostępu do bezpłatnych testów dla pracowników oświaty;
  18. wprowadzenie bezpłatnych szczepień przeciwko grypie dla pracowników oświaty.

Sławomir Broniarz /-/

Prezes ZNP

Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

28.05.2025

MEN powoła grupę roboczą ds. godzin nadliczbowych

Ministerstwo Edukacji Narodowej zwołało Zespół ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli, który ma wypracować sposób...

Czytaj więcej

28.05.2025

Zaproszenie do składania ofert na usługi doradcze w zakresie badań społecznych -ZAPYTANIE OFERTOWE NR ZNP/02/2025/SIP/4.3

W związku z realizacją projektu pn: „Społeczny Inspektor Pracy SIP – gwarancją przestrzegania praw...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY