Edukacja jest jednym z głównych problemów społecznych

Polecamy materiał Pani Redaktor Adrianny Otręby (TVN24) o zmianach, jakie powinny nastąpić w edukacji. W materiale jest mowa także o inicjatywie ZNP: „Ustawę o 20 proc. podwyżce dla wszystkich nauczycieli przygotował Związek Nauczycielstwa Polskiego. Związek liczy na złożenie tego projektu przez posłów opozycji”.

Materiał „Edukacja jednym z głównych problemów społecznych” został wyemitowany w programie „Polska i świat” TVN24 22 i 23 marca 2023 r. Można go obejrzeć na stronie TVN24 – link poniżej:

https://tvn24.pl/programy/edukacja-jednym-z-glownych-problemow-spolecznych-6856517

Przypominamy także rekomendacje ZNP. To konkretne rozwiązania poprawiające sytuację dzieci, wychowanków, uczniów, studentów, nauczycieli oraz pracowników edukacji

✔️ Edukacja na miarę XXI, a nie XIX wieku

  • „odchudzenie” podstawy programowej,
  • indywidualizacja kształcenia w klasach do 20 uczniów,
  • darmowe podręczniki na wszystkich etapach edukacyjnych,
  • kształcenie kompetencji kluczowych,
  • wsparcie specjalistów – psychologów i pedagogów,
  • lekkie tornistry dla uczniów.

✔️ Edukacja dobrze i racjonalnie finansowana

  • wzrost i urealnienie nakładów budżetowych na edukację od przedszkoli po uczelnie wyższe,
  • prawne zagwarantowanie procentowego udziału wydatków na oświatę w stosunku do PKB na poziomie nie niższym niż 3 proc.,
  • realna poprawa sytuacji materialnej nauczycieli przez powiązanie systemu wynagradzania nauczycieli ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce,
  • finansowanie wynagrodzenia nauczycieli z budżetu państwa,
  • wzrost wynagrodzeń pracowników niebędących nauczycielami.

✔️ Edukacja z profesjonalną i dowartościowaną kadrą

  • dowartościowanie i docenienie kadry nauczycielskiej oraz pracowników edukacji,
  • systemowe wspieranie rozwoju profesjonalnego,
  • wprowadzenie radykalnej podwyżki nauczycielskich płac oraz mechanizmu gwarantującego ich regularny wzrost,
  • mniej biurokracji,
  • wyposażenie miejsc pracy nauczycieli,
  • poprawa warunków pracy,
  • modyfikacja systemu oceny pracy nauczycieli.

✔️ Edukacja ukierunkowana na kluczowe kompetencje, a nie szczegółowe wiadomości

  • kształcenie kompetencji kluczowych, w tym pracy zespołowej, krytycznego i twórczego myślenia, umiejętności rozwiązywania problemów;
  • ograniczenie tradycyjnych metod nauczania na rzecz sposobów pracy, które autentycznie angażują młodych ludzi – takich, które budzą pasje, zachęcają do stawiania pytań, badania i robienia rzeczy ważnych dla siebie i pożytecznych dla świata;
  • mądre korzystanie z nowych mediów i technologii

✔️ Edukacja oparta na autonomii i samodzielności szkół, a nie centralnie sterowana

  • samodzielność szkoły zamiast centralnego sterowania, więcej decyzji w rękach dyrekcji, nauczycieli i nauczycielek;
  • budowanie takich zespołów nauczycielskich, które wypracowują modele działania szkoły z uwzględnieniem potrzeb swoich uczniów i społeczności lokalnej;
  • przebudowa systemu nadzoru pedagogicznego – więcej doradztwa i wsparcia, mniej arbitralnej kontroli;
  • faktyczna swoboda stosowania przez nauczycieli w realizacji programu nauczania i metod nauczania,
  • współpraca z organizacjami społecznymi – korzystanie z ich wsparcia i zasobów.

✔️ Edukacja równych szans

  • wsparcie dla dzieci z trudnościami i ze specjalnymi potrzebami,
  • przeciwdziałanie selekcji oraz segregacji uczennic i uczniów,
  • edukacja bez rankingów,
  • szkoła wsparcia i współpracy, a nie rywalizacji;
  • szkoła jako przyjazne miejsce z dobrym klimatem do nauki, dbanie o relacje nauczyciele – uczniowie – rodzice;
  • wsparcie edukacyjne i psychospołeczne dzieci; ograniczenie rywalizacji i nacisku na indywidualne sukcesy.

➡️ To rekomendacje Miasteczka edukacyjnego, które działało z inicjatywy ZNP w Warszawie pod hasłem „Edukacja jest najważniejsza”. W miasteczku odbywały się debaty i dyskusje na temat przyszłości edukacji oraz aktualnych problemów i wyzwań polskiej szkoły szeroko rozumianej – od przedszkola po uczelnie wyższe. ⬅️

FOLDER “Edukacja jest najważniejsza” – plik do druku posiadają Okręgi ZNP.

Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

12.12.2024

Wideo: Podsumowanie prac Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli w MEN

12 grudnia 2024 roku odbyło się w Ministerstwie Edukacji Narodowej podsumowanie półrocznej pracy Zespołu ds....

Czytaj więcej

11.12.2024

Briefing prasowy ZNP po podsumowaniu rozmów z MEN ws. pragmatyki zawodowej nauczycieli

W czwartek, 12 grudnia o godz. 11:00 rozpocznie się w Ministerstwie Edukacji Narodowej podsumowanie półrocznych prac...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY