Edukacja jest najważniejsza – powiemy o tym 4 czerwca

Edukacja jest najważniejsza, bo dzięki niej zmienia się świat! 

Chcemy edukacji: 

  • na miarę XXI, a nie XIX wieku z odchudzoną podstawą programową, 20-osobowymi klasami i wsparciem specjalistów 
  • edukacji dobrze i racjonalnie finansowanej, w tym realnej poprawy sytuacji materialnej nauczycieli 
  • edukacji z profesjonalną i dowartościowaną kadrą 
  • edukacji ukierunkowanej na kluczowe kompetencje, a nie szczegółowe wiadomości  
  • edukacji opartej na autonomii i samodzielności szkół, a nie centralnie sterowanej 
  • edukacji równych szans  

To rekomendacje Miasteczka edukacyjnego, które działało pod hasłem „Edukacja jest najważniejsza” jesienią ubiegłego roku. Mówimy o nich publicznie przy każdej nadarzającej się okazji, wspierając jednocześnie wartości demokratyczne i proobywatelskie inicjatywy. Jest to dla nas ważne, bo zgadzamy się z autorami książki „25 lekcji o edukacji i demokracji”, że: 

– „demokracja i prawa człowieka nie są darem natury. Lezące u ich podstaw wartości muszą zostać wpojone przyszłym pokoleniom. Jest to niepisane zadanie nauczycielek i nauczycieli na całym świecie. Pedagogika i metody dydaktyczne przepojone wartościami demokratycznymi powinny być obecne w całym procesie nauczania i uczenia się; 

– rządy, które pozwalają na pauperyzację nauczycielek i nauczycieli oraz obniżanie ich społecznego i zawodowego prestiżu, w bezpośredni sposób narażają na niebezpieczeństwo przyszłość swoich narodów”.  

O tym, dlaczego edukacja jest najważniejsza powiemy także w najbliższą niedzielę podczas Wielkiego Marszu w Warszawie, na który wybierają się nauczyciele i pracownicy oświaty z całej Polski zatroskani o los polskiej szkoły. 4 czerwca widzimy się w gronie tych, którzy chcą lepszej edukacji dla uczniów i uczennic oraz lepszych warunków nauki i pracy!

Dla nas edukacja jest najważniejsza! I nie zawahamy się o tym mówić wszędzie tam, gdzie jest przestrzeń na dialog! 

Rekomendacje ZNP to konkretne rozwiązania poprawiające sytuację dzieci, wychowanków, uczniów, studentów, nauczycieli oraz pracowników edukacji 

 Edukacja na miarę XXI, a nie XIX wieku

  • „odchudzenie” podstawy programowej, 
  • indywidualizacja kształcenia w klasach do 20 uczniów, 
  • darmowe podręczniki na wszystkich etapach edukacyjnych, 
  • kształcenie kompetencji kluczowych, 
  • wsparcie specjalistów – psychologów i pedagogów, 
  • lekkie tornistry dla uczniów.

 Edukacja dobrze i racjonalnie finansowana 

  • wzrost i urealnienie nakładów budżetowych na edukację od przedszkoli po uczelnie wyższe,
  • prawne zagwarantowanie procentowego udziału wydatków na oświatę w stosunku do PKB na poziomie nie niższym niż 3 proc.,
  • realna poprawa sytuacji materialnej nauczycieli przez powiązanie systemu wynagradzania nauczycieli ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce,
  • finansowanie wynagrodzenia nauczycieli z budżetu państwa,
  • wzrost wynagrodzeń pracowników niebędących nauczycielami.

 Edukacja z profesjonalną i dowartościowaną kadrą 

  • dowartościowanie i docenienie kadry nauczycielskiej oraz pracowników edukacji,
  • systemowe wspieranie rozwoju profesjonalnego, 
  • wprowadzenie radykalnej podwyżki nauczycielskich płac oraz mechanizmu gwarantującego ich regularny wzrost, 
  • mniej biurokracji, 
  • wyposażenie miejsc pracy nauczycieli, 
  • poprawa warunków pracy, 
  • modyfikacja systemu oceny pracy nauczycieli.

 Edukacja ukierunkowana na kluczowe kompetencje, a nie szczegółowe wiadomości 

  • kształcenie kompetencji kluczowych, w tym pracy zespołowej, krytycznego i twórczego myślenia, umiejętności rozwiązywania problemów;
  • ograniczenie tradycyjnych metod nauczania na rzecz sposobów pracy, które autentycznie angażują młodych ludzi – takich, które budzą pasje, zachęcają do stawiania pytań, badania i robienia rzeczy ważnych dla siebie i pożytecznych dla świata; 
  • mądre korzystanie z nowych mediów i technologii

 Edukacja oparta na autonomii i samodzielności szkół, a nie centralnie sterowana

  • samodzielność szkoły zamiast centralnego sterowania, więcej decyzji w rękach dyrekcji, nauczycieli i nauczycielek; 
  • budowanie takich zespołów nauczycielskich, które wypracowują modele działania szkoły z uwzględnieniem potrzeb swoich uczniów i społeczności lokalnej; 
  • przebudowa systemu nadzoru pedagogicznego – więcej doradztwa i wsparcia, mniej arbitralnej kontroli; 
  • faktyczna swoboda stosowania przez nauczycieli w realizacji programu nauczania i metod nauczania, 
  • współpraca z organizacjami społecznymi – korzystanie z ich wsparcia i zasobów. 

 Edukacja równych szans 

  • wsparcie dla dzieci z trudnościami i ze specjalnymi potrzebami,
  • przeciwdziałanie selekcji oraz segregacji uczennic i uczniów, 
  • edukacja bez rankingów, 
  • szkoła wsparcia i współpracy, a nie rywalizacji; 
  • szkoła jako przyjazne miejsce z dobrym klimatem do nauki, dbanie o relacje nauczyciele – uczniowie – rodzice; 
  • wsparcie edukacyjne i psychospołeczne dzieci; ograniczenie rywalizacji i nacisku na indywidualne sukcesy. 

https://znp.edu.pl/assets/uploads/2022/12/ZNP_broszura-informacyjna_rekomentacje-miasteczka-edukacyjnego.pdf

Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

28.05.2025

MEN powoła grupę roboczą ds. godzin nadliczbowych

Ministerstwo Edukacji Narodowej zwołało Zespół ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli, który ma wypracować sposób...

Czytaj więcej

28.05.2025

Zaproszenie do składania ofert na usługi doradcze w zakresie badań społecznych -ZAPYTANIE OFERTOWE NR ZNP/02/2025/SIP/4.3

W związku z realizacją projektu pn: „Społeczny Inspektor Pracy SIP – gwarancją przestrzegania praw...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY