,

Interwencja ZNP ws. bonu na laptop dla nauczycieli wychowania przedszkolnego

Związek Nauczycielstwa Polskiego upomina się o bony na laptopy dla nauczycieli wychowania przedszkolnego. Po raz kolejny interweniujemy w Ministerstwie Cyfryzacji ws. bonu na laptop i ograniczenia wsparcia jedynie dla nauczycieli klas IV-VIII. Wykluczenie to ma w naszej ocenie charakter dyskryminujący.

– Niezrozumienie budzi fakt odroczenia terminu wydania bonów lub zupełny ich brak tak jak w przypadku nauczycieli wychowania przedszkolnego – piszemy w liście do MC. – Są to grupy, które w codziennej pracy wykorzystują swój prywatny sprzęt do przygotowania pomocy dydaktycznych, urozmaicania zajęć przedszkolnych i szkolnych a także do komunikacji z rodzicami. Już w przedszkolach prowadzone są zajęcia z elementami robotyki, kodowania oraz zajęcia, podczas których wykorzystywany jest  sprzęt komputerowy. Wykluczenie to ma w naszej ocenie charakter dyskryminujący.

LIST ZNP

Sz. Pan Janusz Cieszyński

Minister Cyfryzacji

Szanowni Państwo,

we wrześniu uczniowie i uczennice klas czwartych otrzymali laptopy, które są sfinansowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy (tj. prefinansowane ze środków krajowych w ramach PFR). Brakuje jednak planu włączenia tych urządzeń do procesu edukacyjnego (o który wielokrotnie apelowaliśmy), pomysłu na zmianę metod dydaktycznych a co najważniejsze infrastruktura w większości szkół nie pozwala na ich podłączenie do sieci wi-fi czy nawet do prądu (deklaracja 92 % badanych szkół zgodnie z badaniem Centrum Cyfrowy Dialog). Jak wynika z tego samego badania tylko 8% nauczycieli ocenia szkolną sieć Wi-Fi „jako niezawodną i pozwalającą na bezproblemowe wykonywanie zadań online” a w 50% szkół realne wartości przesyłowe (upload i download) wynoszą poniżej 100 Mbps. Ponadto 48% nauczycieli wskazuje, że praca online na pięciu urządzeniach jest możliwa w co najwyżej połowie sal lekcyjnych.

Jak widać w przytoczonych danych sieć komputerowa wymaga szybkiego unowocześnienia i ciągłego monitorowania w zakresie potrzeb użytkowników. W obliczu zakupu laptopów nie tylko dla uczniów jak i nauczycieli musi ona odpowiadać na ich potrzeby, tak aby zakupiony sprzęt został w pełni wykorzystany na potrzeby edukacyjne. Zgodnie z dokumentami programowymi krajowy plan odbudowy powinien skupiać swoje działania m.in. na polityce na rzecz następnego pokolenia w tym edukacji i umiejętnościach.

W kontekście programu Laptop dla czwartoklasisty nie można zapomnieć nie tylko o potrzebie wypracowania planu ich wykorzystania w procesie edukacyjnym, ale też zasad ich przynoszenia do szkoły. Jak wskazują eksperci proces ten mógłby odbywać się rotacyjnie, tak wspierać pracę grupową wśród uczniów. Ważne jest też dbanie o cyberbezpieczeństwo uczniów i higienę pracy cyfrowej. Według raportu Eukids online 2020 polskie dzieci najczęściej, w porównaniu z innymi krajami europejskimi, wskazują, że spotkały się online z mową nienawiści (48%). W celu zapobiegania tym niekorzystnym zjawiskom działania w tym zakresie powinny zostać wypracowane wspólnie z nauczycielami i ekspertami. Laptopy powinny być też zostać wyposażone w dostępne programy i platformy edukacyjne, tak aby w pełni wykorzystać publiczne zasoby.

Transformacja cyfrowa edukacji to proces daleko bardziej złożony i odzwierciedlony we wskaźniku nasycenia sprzętem komputerowym.

W nawiązaniu do treści rozporządzenia z dnia 28.09.2023 r. w sprawie określenia grup nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych uprawnionych do otrzymania wsparcia sfinansowanego ze środków publicznych (Dz.U. poz. 2071), po raz kolejny zwracamy się z pytaniem o powody wykluczenia na tym etapie z otrzymania bonów na laptopy nauczycieli wychowania przedszkolnego, nauczycieli klas I-III i szkół ponadpodstawowych.

Niezrozumienie budzi fakt odroczenia terminu wydania bonów lub zupełny ich brak tak jak w przypadku nauczycieli wychowania przedszkolnego. Są to grupy, które w codziennej pracy wykorzystują swój prywatny sprzęt do przygotowania pomocy dydaktycznych, urozmaicania zajęć przedszkolnych i szkolnych a także do komunikacji z rodzicami. Już w przedszkolach prowadzone są zajęcia z elementami robotyki, kodowania oraz zajęcia, podczas których wykorzystywany jest  sprzęt komputerowy. Wykluczenie to ma w naszej ocenie charakter dyskryminujący.

Sławomir Broniarz /-/

Prezes ZNP

Do wiadomości:

Pan Grzegorz Puda, Minister Funduszy i Polityki Regionalnej

Podziel się na:

POWIĄZANE WPISY

28.05.2025

MEN powoła grupę roboczą ds. godzin nadliczbowych

Ministerstwo Edukacji Narodowej zwołało Zespół ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli, który ma wypracować sposób...

Czytaj więcej

28.05.2025

Zaproszenie do składania ofert na usługi doradcze w zakresie badań społecznych -ZAPYTANIE OFERTOWE NR ZNP/02/2025/SIP/4.3

W związku z realizacją projektu pn: „Społeczny Inspektor Pracy SIP – gwarancją przestrzegania praw...

Czytaj więcej



KATEGORIE

COVID-19Edukacja włączającaFilmyInterweniujemyOgólne informacjeProtestReformyStatus zawodowyStatus zawodowy,ZniżkiZNP w mediachдопомагаємо вчителям

NAJNOWSZE WPISY